Full version: flugor
kopernikus
Är det någon som har några bra knep mot flugsvärmar??

Mitt hus i ligger i söderläga och det är sol nästan hela tiden. Huset är vitt men nu ser det snarare svart ut!! Har hört att de dras mot det vita men tycker inte om blått..men jag ska väl inte behöva måla huset blått??!

Är det för att de just vaknat eller kommer det att fortsätta se ut på det här viset hela sommaren???
(Har just köpt huset så jag vet juh inte!)
Sk-täckligt!!
sad.gif
Copycat
..
KURT
Flugor tycker om värme och speciellt nu på våren samlas de gärna på söderväggar. Flugor finns där det finns mat åt deras larver, ofta lever de i gödselhögar. Kan man inte bli av med gödseln så kan man ju i alla fall minska antalet flugor genom att underlätta för flugornas fiender. Man kan sätta upp lister på hus och uthus så att svalorna lättare kan bygga bo, man kan sätta upp holkar åt flugsnappare och andra flugätande fåglar och man kan bygga bostäder åt fladdermöss.
adrian
Du kunde förklara "krig" mot dem med en del växter... rolleyes.gif rolleyes.gif

Flugtrumpeterna är glupska vad det gäller flugor, myror.m.m...

Flugtrumpeter kan bli ca: 1 meter höga och väldigt kul växter då de jagar oönskade insekter för att sedan "äta" upp dem... smile.gif

Bästa alternativet till "kemisk" stridsföring" vilket förmodligen skadar både naturen och oss själva...

Vill du veta mer så kolla på min hemsida om dessa växter.

Mvh adrian

(finns det nåt värre än en bananfluga som flyger in i näsan???)
terraformer
Klarar de sig utomhus? I så fall till vilken zon?
adrian
Röd flugtrumpet klara örebros zon som är...3 eller 4...året runt (även vintern alltså)
Men du kan ha alla våra växter utomhus hela sommaren för de älskar de... smile.gif .

De käkar så de trillar omkull...
Virgo
CITAT
Flugtrumpeter kan bli ca: 1 meter höga och väldigt kul växter då de jagar oönskade insekter för att sedan "äta" upp dem...

hmmm.....
Skulle vilja se en bild på en jagande flugtrumpet! biggrin.gif
MariaS
Hej.
Jag bor i ett rött hus och har ändå enorma svärmar med flugor på öst och sydväggen. På vintern pressar de sig in mellan iselerfönstrena och karmen, så varje gång man ska vädra, gör det bara ett brummande och huset är fullt av flugor.
Jag har faktiskt några flugtrumpeter i en skål i köket, men vad jag förstår av hemsidan om brutala växter. så kan jag lika gärna sätta dem i sumpranden i dammen istället....eller.....
Men hur övervintrar jag dem? Bor i Zon2.

MariaS
adrian
Sumpranden funkar nog bra...smile.gif

övervintra dessa kan man göra på olika sätt, en del har jag i hemmet utan problem. man kan även täcka över dem som är utomhus.

Det beror ju på vilka man har... från florida eller canada?

Det säger sig självt att skötseln kan skilja sig åt.

Jag tycker att dessa växter är de bästa "jägarna" för... Vem kan stå helt still, gapa och få sina byten/mat att frivilligt flyga rakt in i munnen...??

Bilden på "en jagande" flugtrupet får väl bli så här ungefär... smile.gif

(behöver varken ta licens, dricka snaps, klättra upp i ett torn tillsammans med alla absolut nödvändiga vapen m.m...)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon