Full version: Solros
kopernikus
När kan jag plantera ut mina solroser som jag sått??
Bor i söderläge, och i helgen har det vart rena högsommarvärmen!
Vore skönt och bli av med lite bunkar och krukor som står på borden överallt.. Eller är det för kallt på nätterna ännu????
(Bor i Sundsvall....typ)
//Kopernikus
Copycat
Hejsan ! Jag börjar själv att ledsna på allt som växer och inte växer och det som kattskrället rivit ner tuggat på och jag vet inte allt. Jag har börjat satt ut allt. jag resonerar som så, det dom inte dör av det stärker. Jag "glömde" en änglatrumpet ute för två veckor sedan. Den såg lite ledsen ut från början men nu kommer det fullt med skott på hela pinnen. Luktärtorna har varit ute en vecka och en del kryddor likaså. ( Också Sundsvallsbo) tongue.gif
kerstin z5-6
Det viktiga är inte så mycket -När man sätter ut -(det går alltid att skydda kalla nätter med frostduk )-utan Hur..
Växerna måste bli avhärdade först dvs få vänja sig vid ljuset o vinden i minst en vecka -sen funkar det bra smile.gif
Ettåriga växter skulle jag inte plantera på växtplatsen före den 6 juni om jag inte hade goda möjligheter att skydda dem .
La Strega
varför just 6 juni?

fleråriga och perenner då?

så sista maj börjar man å ställa ut växterna en stund varje dag å sen 6 juni ska de i backen?
Copycat
Vem har tålamod och plats för det? Inte jag iallafall. tongue.gif
kerstin z5-6
Omkring 6 juni är sista dygnen för nattfrost .. gäller långt ner i landet -Om man vårdat plantor i månader är det ju himla synd om de fryser bort ? eller?Perenner är inte mindre känsliga för kyla än aueller om de inte är avhärdade
Perenner tål köldknäppar bättre, nya blad kommer igen i värsta fall , men en anuell -ettåring ser du inte mer ..
Naturligtvis kan man ta ut växterna dagtid sedan ett bra tag söderut o redan nu även här uppe
Sen bör de täckas med flera lager frostduk som jag tidigare beskrivit den första veckan ..och ta av ett lager i taget under en eller ett par v .
Samt täcka vid frostrisk förstås
Allt detta underlättas ju enormt om man har växthus förstås
. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon