Jonas78
22-10-2020, 10:38
Hej
Byggde mig för ett tag sedan ett ebb flod system av lite lådor från Ikea. Pumpar upp fyra gånger per dygn med en akvariepump. Belysning är led från Nelson garden. Växtnäring kör jag Ikeas växa för vattenodling
Har basilika och persilja.
Har lecakulor som material. Vattnet når ca 2cm under ytan på lecan. Varje pumpmunstycket pågår 15min
Allt växer men inte speciellt mycket. Har provat öka näringen rejält. Belysningen är på 12 timmar.
Vad gör jag för fel? Alla säger att det skall växa så mycket, men inte min odling.
Har varit igång en månad eller så.
Jonas
alantäpple
22-10-2020, 13:58
Varför just lecakulor ? Varför inte sand, torv, vermikulit, stenull eller perlit.
Jonas78
22-10-2020, 17:13
Mest för att det var det jag hade hemma och många ställen står det att det funkar bra.
Har just det någon betydelse?
alantäpple
22-10-2020, 19:35
Mycket av grönsaksproduktionen i Nederländerna sker med stenull !
Att tillsätta för mycket växtnäring kan skada växterna. En ledningsförmåga på 2mS/cm är perfekt för de flesta grönsaker.
Jonas78
23-10-2020, 06:48
Vad är det för mått på näring?
Jag har i en kapsyl näring på fem liter vatten. Hur ofta behöver man tillsätta
Mer?
Jag måste ju ha något grundläggande fel eftersom det är så dålig tillväxt?
Åsa, mälardalen zon 2
23-10-2020, 07:06
Du kanske behöver ännu bättre belysning det krävs mycket energi från "solen" för att växterna ska kunna använda näringen (fotosyntesen driver allt). Öka inte på gödningen det kommer ge tvärtemot effekt, Växter som är små använder mycket lite näring de har inte så mycket fotosyntes när bladmassan är liten, det är när de blir stora och frodiga som de kan använda mer gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.