Annika i Korsholm, Finland
03-05-2004, 06:30
Hej!
Jag har mossa i hela gräsmattan, som naturligtvis kommer med när jag räfsar bort löv och gammalt gräs. Kan jag sätta detta i trädgårdskomposten eller är risken då stor att mossan sprider sig vidare till rabatterna? I och för sig verkar en del redan ha spritt sig dit också men jag vill ju inte göra det ännu värre. Hur gör ni?
Det enda man bör undvika att lägga i komposten är otrevliga rotogräs och växtdelar som angripits av endel sjukdomar. Mossan kommer att bryta ned i komposten och mossa är inget "ogräs" som det är svårt att bli av med, så det kan man lägga i komposten.
Annika i Korsholm, Finland
03-05-2004, 13:16
Bra! Tack!
Gossen Ruda
03-05-2004, 17:49
Jag har fått problem när jag lagt för stora mängder mossa i komposten. Filtar ihop sig till ett kompakt lager som inte multnar på nåt år. Kan bero på komposteringstekniken.
om det är stor mängd mossa- släng den. i komposten bör du endast lägga tunna lager mossa mellan annat material. mycket jobb, klent resultat
mossan ger lite jord.
Jag brukar lägga all uppriven mossa i svarta sopsäckar. Dessa får stå på nån undanskymd plats i några år.
Därefter gräver jag ner den komposterade mossan i potatislandet.
Ungefär vart 3-4:e år gör jag så.
Jag har ett pågående försök med kompostering av mossa. I en låda har jag lagt mossa som jag bara hållit fuktig och blandat om materialet ett par gånger varje år. I den andra har jag också en gång varje år under två år tillfört kompostmull från en hushållskompost, alltså ett ganska näringsrikt material. I den första lådan har det i stort sett inte hänt någonting. I den andra har mossan sönderdelats. Jag ser fortfarande att det varit mossa från början, me efter ytterligare ett á två år skulle jag tro att det är färdignedbrutet. Jag skulle tro att det är näringen och möjligen det basiska innehållet i kompostmullen som gjort susen.
Hälsningar Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.