Full version: Skalbagge inomhus
Annika i Korsholm, Finland
Hej!

Jag undrar vad vi har för en skalbagge (5 - 7 mm lång, svart med en bred brun rand tvärs över ryggen) inomhus. Nästan varje dag har jag ihjäl eller bär ut en skalbagge. Vad är heter den och gör den skada? Varför är den inomhus? Antagligen finns den väl utomhus också men jag har inte sett den där.
MimE
Tyvärr tycker jag det låter som pälsängrar (eller någon annan sorts ängrar). Och de äter ull och bomull. mad.gif

Här i Sverige så ingår det ofta i husförsäkringen skadedjursbekämpning av exempelvis Anticimex. Slå en signal till ditt försäkringsbolag så kan de säkert ge dig råd.

Lycka till!

/Mimmi
Copycat
..
Sulan
Kanske är det fläskänger du har fått på besök?
Sådana dök upp varje vår i vårt gamla hus, troligen via skorstenen/köksfläkten, och försvann efter någon månad. Vi hade aldrig några bekymmer med dem, de blev varken fler eller flyttade in i skafferiet.
Sök via Google så hittar du bilder! (Jag har fortfarande inte fattat hur det här med bilder funkar!)
Annika i Korsholm, Finland
Tack! Det liknar i alla fall mest en fläskänger, men jag får kolla lite nogrannare nästa gång det dyker upp någon hemma. De verkar komma in på våren och försommar, sedan tror jag inte det är något problem. De lät inte så trevliga i alla fall, fast jag inte har sett några skador på något än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon