GardenMango
01-11-2020, 15:48
Hej!
Jag köpte Myskpumpa (Butternut) från Impecta men det gick inte så bra... Alla frön jag satte grodde fort och planterades ut lagom i somras i soligt trädgårdsland. Efter någon vecka började den blomma och växa, men det blev inga pumpor. Hela sommaren och fram till oktober blommade den otroligt mycket och växte gjorde den med. Men inga pumpor kom... Blommorna trillade bara av efter någon dag. Jag har inte sett någon humla i så har försökt pollinera lite själv. Gödning fick den kanske en gång per vecka. Vad är felet och vad bör jag göra bättre till nästa år?
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
01-11-2020, 21:21
Det var oerhört svårt väder för pumpa i år juli var på tok för kall och butternutpumpa är den allra svåraste att lyckas med i svenskt klimat det kan vara svårt få helt mogna frukter norr om skåne.
Testa nästa år igen och lär dig identifiera han och hon blommor. Det är enbart honblommorna som sätter frukt, honblommorna har en liten frukt bakom blomman det låter som din planta bara hade hanblommor ifall de vissnade efter nån dag och du aldrig såg nån början på frukt ens. +Odla gärna flera sorters rankande pumpor olika sorter funkar olika bra i olika klimat så har man fler sorter är chansen större att nån av sorterna trivs i det årets klimat
Mjärden
03-11-2020, 17:46
Jag planterade Lidls prydnadspumpa som vanligt och i år blev de väldigt små och inte många blott ett tiotal, det sämsta på flera år. Jag satte också frön till en lite större pumpa, men ingen kom upp, så det var nog något med väderleken i år. Fö var det ena ett land med jord på bergbotten, men där fick iaf några fina squash i samma land, så det var nog inte landets fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.