Har ett gammalt körsbärsträd som gett frukt en enda gång sen 2008 men som verkligen dryper av bladlöss varje år (inte ens lönt att försöka bekämpa) och det är så äckligt - och det år det faktiskt gav frukt gade vi så mycket getingar och kärnor i gräsmattan eftråt. Skulle gärna kunna sitta och läsa etc i skuggan under det men det känns inte så trevligt. Placeringen av trädet är bra då det skyddar perfekt mot granninsyn - jag vill därför ha kvar trädet som struktur, men att det istället klättrar klematis av olika sorter i det. Har ni tips på hur man kan ta död på trädet utan att såga ner det? Jag vet att Ecoplug finns, men dels vet jag inte om det funkar på det vis jag önskar - dels känns det otrevligt att tillsätta gift. Men OM jag skulle välja att ecoplugga detta träd - hur ska man sätta dem? Var och hur tätt? Hur många?
Huggorm
09-11-2020, 17:22
Ringbarka istället, det är gratis och lika effektivt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-11-2020, 19:47
Är det inte farligt sitta under ett dött körsbärsträd sedan. Döda träd brukar ju ruttna och sedan kan stora renar rasa ner. Vi hade en rejäl gren som rasade vid sommarstugan i helgen men det står så till det döda trädet att ingen riskerar skadas om nått rasar. Att ha ett stendött träd som tyngs ner av en klätterväxt skulle jag kanske tänka mig att sitta under de första åren men sedan skulle jag börja undra när grenarna börjar trilla ner
Huggorm
09-11-2020, 19:50
Grenarna rasar nog i första hand när det blåser kraftigt eller de är nedtyngda av blötsnö. Fina sommardagar när man sitter ute är det mindre risk att de skall falla. Men om möblerna står kvar under trädet när det händer så är det klart att de kan bli krossade, och förr eller senare kommer ju grenarna falla.
Hmm, ringbarka säger du. Hur lång tid tar det innan det biter?
Huggorm
09-11-2020, 21:21
Om du ringbarkar nu får trädet löv till våren och de kanske hänger kvar till hösten. Året efter är trädet (troligtvis) dött.
Tack, får läsa på om denna metod, tack! Känns mycket bättre än att använda gift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.