Full version: Äpplefråga
Gossen Ruda
Har ett träd på tomten som ger denna frukt. Flammigt i rött och gult. Skaftet är ibland förtjockat. Mognar ungefär vid den här tiden. Skalet känns strävt. Äldre sort, troligen är trädet planterat på 30-talet. Någon som vill gissa?

https://gotbild.se/temp2020/201110-6.jpg
August
Har du övervägt Laxton's Superb? Sort som presenterades precis efter första världskriget. Det är en korsning mellan Cox Orange och en annan engelsk sort. Den blev genast mycket uppskattad och kom till Sverige på 30-talet. Jag minns den från 50-talet då den var mycket populär i villaträdgårdarna i Skåne. Svårt dock att se på bild. Den liknar tycker jag, men kanske inte exakt.
Gossen Ruda
Jag har inte sökt speciellt mycket så det är därför jag frågar, men det var ett bra förslag. Kan vara den men även Cox orange faktiskt. Jag har googlat lite men det är svårt att se på bilderna. Tackar så mycket, det var en bit på vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon