Pillan
Vi bor i ett nybyggt område dvs det finns inga häckar och annat än. Vi har haft lite problem med en granne som ville stycka av en bit av tomten (tokig tomtindelning) men har lyckats förhala det i tre somrar. Men nu ska det bli av i alla fall. Men den kvinnliga delen av hushållet sprider skit som att ingen får sätta sin fot på vår tomt etc. Vi har haft problem med att folk promenerar runt på vår tomt medans vi är ute tom. Säger knapp hej utan bara låten barnen leka där (vårt barn har inte varit hemma ens). Slår några lovar in i vårt garage etc. Är jag knäpp som inte gillar det? Jag har köpt huset för att kunna koppla av ute i trädgården i fred. Jag har ett stressigt jobb med massor av människor omkring mig dagligen och gillar lite lugn framåt kvällskvisten. Men nu verkar jag vara den enda på hela området som inte tycker det är OK att folk springer i vår trädgård. Visst får barnen vara där och leka och det är de allt som oftast. Det är kul för vårt barn. Men ibland är det skönt att ha lite lugn och ro också...
Hannele
Ni får la sätta upp en flagga, så grananrna vet, när det passar er...
De är ju inga tankeläsare och kan inte veta, när ert barn vill umgås. unsure.gif

Själv tycker jag att om ingen granne skulle vilja titta på våra vackra planteringar,
skulle jag tycka det var gôrtrist... sleep.gif
Pillan
Det är nog inte barnen som är problemet utan de vuxna som gillar att checka läget utan att ens säga ett ord till oss. Utan bara vandra runt på terassen etc medans barnen leker. Vårt barn har som sagt inte varit hemma ens. Vi behöver inte ens vara ute.
Copycat
Jag uppfattade inte att Pillans grannar kom för att se hennes rabatter. Det är ohyffsat i allra högsta grad. Om man vill att barnen (när dom är hemma) skall ha någon att leka med, så är det väl bättre att Pillan eller hennes barn går till grannarna och säger till. Det där med en "duger nu" flagga tycker jag var lågt. Jag förstår Pillan fullständigt, ett högt staket är det enda som skulle hjälpa mot genomfart. Själv har jag grannar som lyfter över sing barn för att rensa rabarber så det bara återstår rötter, samt klipper ner mina rosor i konfettistorlek. VISST ÄR DET UNDERBART MED "VISSA" GRANNAR? wub.gif
pepparmynta
Pillan, vad jobbigt! Självklart att du blir irriterad, mad.gif Tror inte att dina grannar hade velat ha den omvända situationen.
evarina
Stor häck eller staket är nog det enda som hjälper!!

Fattar inte att folk kan vara så fräcka! Har de hört talas om att fråga först??
Pillan
CITAT (Copycat @ 03-05-2004, 08:56)
Jag uppfattade inte att Pillans grannar kom för att se hennes rabatter. Det är ohyffsat i allra högsta grad. Om man vill att barnen (när dom är hemma) skall ha någon att leka med, så är det väl bättre att Pillan eller hennes barn går till grannarna och säger till. Det där med en "duger nu" flagga tycker jag var lågt. Jag förstår Pillan fullständigt, ett högt staket är det enda som skulle hjälpa mot genomfart. Själv har jag grannar som lyfter över sing barn för att rensa rabarber så det bara återstår rötter, samt klipper ner mina rosor i konfettistorlek. VISST ÄR DET UNDERBART MED "VISSA" GRANNAR? wub.gif

Å, vad tråkigt. Vi fick en hel del vårlökar uppdragna.
Jag tycker det är kul med en massa barn hos oss. Speciellt för vårt barn. Och de får leka hur många som helst, hur många som helst. Men inte jämt, inte om vi har gäster eller äter middag etc.
Men det verkar finnas två läger; antingen stänger man helt eller så får alla vara där jämt. Jag vill vara mitt emellan. huh.gif
Kanske för att jag själv är uppfostrad på det sättet. Vi hart lärt vårt barn att ringa på dörren och fråga om kompisen kommer ut (4 år) om inte så ska han inte vara kvar och leka på deras tomt. Jag tycker det är en bra lösning.
renate
mad.gif Som du har det med dina grannar hade jag aldrig velat ha det.De har väl en egen trädgård där däras barn kan leka,att går in titt som tät i grannens trädgård skulle aldrig falla mig in.Om inte du säger till att det är din tomt,kommer de väl snart att grillar där utan att de är bjuden.Nä,häck eller staket är det ända som hjälper mot så ohyfsade grannar,du har all rätt att få vara ifred i din egen trädgård.Du får säga till barnen att de får leka där tillsamman med ditt barn,inte annars.Säger du inte ifrån från början, betraktas din trädgård snart som allmänning. sad.gif sad.gif unsure.gif
Renate
messermark
Förstår ditt dilemma... har lite knasiga grannar själv. Det enda som verkar funka i det här huset (bor i lgh) är att ge igen med samma mynt. wink.gif
Är dom nyfikna o går o kikar i min brevlåda eller på min trapp (har egen ingång) så gör jag lika dant.
förra sommaren stal tom denna granne en blomkruka av mig o satte på sin egen trapp blink.gif Som tur var hade jag märkt krukan laugh.gif
mekare
Det tillhör väl vanlig hyfs att inte bara trava in på någon annans tomt.
Jag skulle bli jättearg.
Har du pratat med dom om det? Du kanske kan fråga om de letar efter nåt eftersom de är där. Eller helt enkelt säga: att vi vill inte att ni är på våran tomt när vi inte är hemma/inte är ute. Jag hoppas att det löser sig för er.
uno
Om Du inte har något som markerar dina tomtgränser kan det vara svårt att se om gränsen överskrides. En tomtgränsmarkering- staket, järntråd eller buskar/häck. Själv tycker jag det känns bra med en tomtgränsmarkering. Detta är mitt- det är mitt revir.
Posse
CITAT (Pillan @ 03-05-2004, 08:36)
Vi bor i ett nybyggt område dvs det finns inga häckar och annat än. Vi har haft lite problem med en granne som ville stycka av en bit av tomten (tokig tomtindelning) men har lyckats förhala det i tre somrar. Men nu ska det bli av i alla fall. Men den kvinnliga delen av hushållet sprider skit som att ingen får sätta sin fot på vår tomt etc. Vi har haft problem med att folk promenerar runt på vår tomt medans vi är ute tom. Säger knapp hej utan bara låten barnen leka där (vårt barn har inte varit hemma ens). Slår några lovar in i vårt garage etc. Är jag knäpp som inte gillar det? Jag har köpt huset för att kunna koppla av ute i trädgården i fred. Jag har ett stressigt jobb med massor av människor omkring mig dagligen och gillar lite lugn framåt kvällskvisten. Men nu verkar jag vara den enda på hela området som inte tycker det är OK att folk springer i vår trädgård. Visst får barnen vara där och leka och det är de allt som oftast. Det är kul för vårt barn. Men ibland är det skönt att ha lite lugn och ro också...

Jag kan förstå om barnen har svårt att förstå befintligheten av och respektera tomtgränser vilka inte syns. Men de vuxna borde ju veta bättre.

Kanske kommer en del från områden med flerfamiljshus där det är fritt fram att gå överallt utomhus, så länge inte fysiska avspärrningar finnes.
Terese på Ingarö
"Ett bra staket gör god granne" Ganska sant. Om man vet var gränsen går behöver man iallafall inte tjat om det...

Vi har två barn och det har alla våra grannar också. Himla kul! Jag vet folk som kör runt sina ungar med bil varje helg för att leka (jag öppnar dörren..).

MEN jag förstår problemet! Vi har MYCKET god grannsämja hos oss vilket gör att jag lugnt kan gapa UUUUT!!! åt de ungar jag vill bli av med. alt " nu får ni gå till nån annan och leka en stund!"
Det är väl ändå bättre än att gå och reta upp sig? eller?

man måste få ta plats! hälsar
anna.
Oj, jag som trodde att jag hade ovanligt nyfikna/störiga grannar i området, men de är ju ingenting mot vad ni beskriver här. Att bara sno en kruka sådär, hur kan man vara så fräck?

Hos mig brukar det iofs vara mycket "vad gör du nu", "kan du verkligen sånt här" (om att rensa bort döda grenar från en buske), "såhär kan det ju inte se ut", "här vet jag bättre än du hur det ska vara" osv osv. Bara för att jag ser så ung ut, men det betyder ju inte att jag inte vet någonting om hur jag ska sköta den lilla uteplats som jag kallar "trädgård". Jätteirriterande, verkligen. Man vill ju inte vara otrevlig och så står man bara där medan de säger åt en Vad Man Ska Göra.
Sollan
CITAT (anna. @ 03-05-2004, 12:26)
Man vill ju inte vara otrevlig och så står man bara där medan de säger åt en Vad Man Ska Göra.

Det bästa med "goda råd" är att man inte behöver följa dem... (Utom de man får här på forumet förstås... smile.gif ) Grymt irriterande, men de menar väl väl antagligen...
Däremot skulle jag inte acceptera att grannarna ansåg min trädgård vara allmän plats! Hyfs och vett tycks vara bristvaror idag... mad.gif Kan du prata med dem?
/sollan
yla
ojoj min revirkänsla är stor så jag skulle förmodligen börja med att säga till vänligt men bestämt att här gäller dessa regler
kanske skulle jag säga till två ggr
men sen skulle stora staketet komma fram o hjälpte inte det då skulle jag nog sätta dit strömförande mad.gif
Betty
CITAT (Pillan @ 03-05-2004, 08:36)
Vi har haft problem med att folk promenerar runt på vår tomt medans vi är ute tom. Säger knapp hej utan bara låten barnen leka där (vårt barn har inte varit hemma ens). Slår några lovar in i vårt garage etc.

Nej, du är inte knäpp. inte ett dugg! Detta ska du absolut inte behöva acceptera!
Varför leker barnen på eran gård? Har de inga egna sandlådor hemma hos sig? Har de inga egna gungställningar?
Så oförskämt av dem att knappt säga "Hej!" - de är ju trots allt hemma hos dig!
Slog nån lovar in i mitt garage så skulle det allt bli livat...!

Jag har också en stor revirkänsla. Jag bor också i ett område där det inte finns några staket mellan grannarna. Våra grannar gick helt fräckt mitt framför mitt köksfönster (och tittade in - utan att ens nicka ett "Hej!") De genade på detta sätt tvärs över två tomter för att slippa gå ut på trottoaren och följa vägen för att komma till ett hus längre ner på gatan.
När de trampade ihjäl några av våra nyplanterade häckplantor för att de inte orkade/iddes lyfta på fötterna så fick jag nog, vi åkte till brädgården och köpte staket.
De såg lite sura ut och hälsade inte när de såg oss på ett tag efter att vi satte upp staketet men det gick över så småningom.

Jag tycker att du ska hägna in din tomt, markera ditt revir! Om grannfrun sprider skit så bry dig inte om det - det är ju trots allt bara skit!
Lycka till! smile.gif
Catarina
Vi har goda vänner som bor i ett villaområde där alla har s k "öppna" tomtgränser. När de flyttade in deklarerade grannarna blixtsnabbt att "så har det alltid varit" (läs: kom inte här och ändra). Nu har ett par år gått och våra vänner är fantastiskt trötta på att ha grannar springandes in på tomten nu och då för att de är pratsjuka och vill "umgås lite med sina grannar". Öppna tomtgränser var det ja....alltså planterade de en låg liten häck för att markera sin tomtgräns. Vissa av grannarna tycks inte förstå poängen med detta, men häcken växer väl till sig.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon