tmf
Hej alla trädkännare!
I vår bostadsrättsförening ska ett par mindre prydnadsträd planteras ca 5 m framför ett några radhus. Det är i söderläge, zon II (västra Stockholm), jorden består i hög grad av sand och sten (men den kan ju förbättras något på planteringsstället). Jag vill till styrelsen föreslå någon liten rönn, t ex Astridrönn eller Birgittarönn, eller ev en prydnadsapel. Problemet är att det finns ett garage under markytan ca 2 m ifrån det ställe där vi vill plantera. Finns det risk för att rötter på ett sådant här mindre prydnadsträd kan skada fastigheten under mark? Nån som vet hur det är med rötternas "aggressivitet"?

PS. Personligen tycker jag att det låter orimligt att rätterna skulle "välja" betongen i stället för jord, men när man ska argumenta inför styrelsen räcker det inte med att tycka. Tacksam för hjälp.
Cilla
Garaget, som jag antar är byggt i gjuten betong, kan vara ett problem för träden men knappast tvärtom. Om markskiktet ovan garaget är så tunnt att träden inte får rotfäste i marken eller tillräcklig näring kan det vara ett problem. För träden alltså.

Men med dina trädval kommer träden säkert att hitta det de behöver. De har mindre rotsystem och kommer dessutom att söka näring bort från skiktet opvan garaget, om detta är torrare och mindre näringsrikt. Träd som placeras vid trottoar med asfalt eller stenbeläggning på ena sidan och gräsmatteplätt på det andra har ofta helt assymetriskt rotsystem, vänt åt gräsplätten.

Om garaget är uppvärmt och jorddjupet ovan är tillräckligt kan tom förhållandena utnyttjas. Planterar man rätt ovanför garaget kan man välja trädsorter som inte gillar tjäle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon