Full version: Basilikaplantor, tips
lena:-)
Ett bra sätt att skaffa sig Basilikaplantor är att köpa en kruka färdigodlad i mataffären . Klipp av topparna och sätt i vatten, det dröjjer inte många dagar innan de får rötter och man kan plantera dem .Förra somaren hade jag en stor kruka ute med sådana plantor. Nu står det massor i småkrukor i fönstret, ytterligare några väntar på sina rötter i ett glas. Alla väntar vi på varmare tider ( fast helt ärligt så tycker jag nog att det är som bäst ute just nu...)
mimsen
Tar du bort plastkrukan när du sätter dem i vatten? Varför ska man klippa av topparna? Förgrenar den sig bättre då?
Jag har sått egen basilika men de är så små ännu så man kan ju "fuska" lite laugh.gif
lena:-)
Jag låter "basen" vara kvar i krukan, tar bara topparna som sticklingar och sätter i vatten, när dom fått rötter planterar jag dem i kruka, toppar när de tagit sig.( dom topparna kan man också sätta i vatten, osv ....basilikaodlingen kan utvecklas till det oändliga :-))
Plantorna blir kraftiga och buskiga.
Resterna i köpekrukan äter jag upp.
Det fanns redan ett likande tips på Kryddforumet som jag hittade efteråt. Där finns mer information.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a418183da6d6cf4
mimsen
Hahaha, vilket blåbär jag är smile.gif Nu förstår jag hur du menar!
ariana
Tack för tippset det var intressant skall jag göra i morgon
basilika är jättegott tongue.gif
Eva i Västerås
Ytterligare tips:
Jag har de senaste åren odlat basilika i självvattnande krukor.
Det ÄLSKAR dom!
Står dom inte under tak får man bara se till att ha dränering på krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon