Unn
Nu medan jag fortfarande kommer ihåg den måste jag ju fråga er:
Lite varstans på min gamla tomt i lövskuggan under träd växer som jag tror någon slags lök. Den har påmint mig varje år så här års om sin existens och jag blir lika nyfiken varje år på vad det kan vara. Sen försvinner den i all annan växtlighet (typ kirskål wink.gif och faller i glömska..
Ser ut som tuvor med späd gräslök, ungefär som den kinesiska, och smakar milt av lök. Har aldrig sett den blomma. Vad kan det vara och vad kan den heta? Finns det vild gräslök eller är det något som planterats för länge sedan?
Har min Nordiska Flora någonstans i en flyttlåda (hej-och-hå fortfarande)....Tänkte att kanske någon av er vill ge en gissning?
Unn
amaira
Det är inte vårlök månne? Den kan växa sådär.

Smakar milt lök... Var tvungen att rusa ut och smaka ... nja ... nä, inte riktigt [I]lök[I] kanske, men den var ju GOD wub.gif *spottar snabbt ut* Har ingen aning om ifall den är ätlig!

En förslags-gissing bara.

Kramisar/amaira.
Unn
Hmmm.....? *Tänker*
Vårlök ser väl ut ...som jag blev lärd en gång i min barndoms trädgård :(behöver ju inte stämma alltså :-) )Lite platta, inte ihåliga blad blad, och har en skir lite ljusgul blomma ungefär såhär års (eller när körsbären står i full blom?)
Begreppsförvirringen blev nu total! Min "look a like gräslök" ser iallafall inte ut som det jag tror är vårlök....men jag ska ta och söka lite på nätet!

Tackar!
Unn
amaira
CITAT
och har en skir lite ljusgul blomma ungefär såhär års

Ja precis!
Jag tänkte på dvärgvårlöken, som kan växa i icke-blommande tussar eller mattor, den har runda ljusgrön(-gula) blad, men inte ihåliga.

Många andra lökväxter typ scilla och pärlhyacint bildar ju en liten rugge runda blad innan de blir "fullvuxna".

Det kan inte vara gräslök då? Som du har? Självsådd alltså, den sprider sig ganska villigt, och alla är vi ju barn i början...

Nå, det var lite funderingar, jag vet inte tyvärr och har inget bra att komma med.

Kramisar igen
Fenja
Ramslök?
Mvh
Fenja
Lindblomma
Gräslök sprider sig som värsta ogräs-
jag har nästan mer gräslök än gräs i min gräsmatta ,så det hade kunnat vara gräslök som spridigt sig från någon annan tomt eller så.
Men om den försvinner under sommmaren så är det nog inte det iallfall!
mvh Anna[U]
Gossen Ruda
Det finns några inhemska Allium-arter som kan passa in. Min backlök ser ut så där på våren fast jag har aldrig smakat på den. smile.gif För att få den ordentligt bestämd måste du ha en blomma. För att den skall blomma krävs nog att du får bort all konkurrerande växtlighet. Särskilt kirskål suger ut marken så att inte mycket annat kan växa ordentligt.
Unn
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2004, 19:16)
Det finns några inhemska Allium-arter som kan passa in. Min backlök ser ut så där på våren fast jag har aldrig smakat på den. smile.gif För att få den ordentligt bestämd måste du ha en blomma. För att den skall blomma krävs nog att du får bort all konkurrerande växtlighet. Särskilt kirskål suger ut marken så att inte mycket annat kan växa ordentligt.

tack för era funderingar! Ramslök är det inte (även om det hade varit himla trevligt), smaken är påminnande men bladen ser alls inte ut som ramslök.
Sökte på backlök och jomen, den kan det ju vara!Tack för uppslaget Åke! Eller kanske förvildad gräslök fast alls inte så starkt löksmakande som den i kryddlandet då. Ska komma i håg att hålla ett öga på den i sommar och se om jag finner några blommor Ska även försöka hinna flytta en tuva till kärsfri plats....det låter kanske otroligt men just på dessa ställen tycker jag faktiskt om kirskålen! Lever i fredlig samexistens med bla gulsippor, och hålls i schack av gräsklippning i gränstrakterna smile.gif
Unn
Gossen Ruda
Nu har testsmakat. Min backlök smakar lite åt gräslökshållet så det kan stämma. Jag har dessutom överlevt. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon