Full version: Blomsterböna
miaadner
Det börjar bli dags för försådd av vit blomsterböna. På påsen står det försådd för senare utplantering på växtplats. Hur är det, skall jag så i såjord eller i planteringsjord.

Det är ju inte direkt några små pyttiga frön utan en jättestor vit böna, typ, som man skall sätta...kanske den klarar planteringsjord direkt?

Om jag sår i såjord behöver jag skola om dom innan det är dags att sätta ut dom om 3-4 veckor?
Emser
Jag satte mina direkt på växtplatsen i vanlig blomjord och de kom upp efter en vecka!
Eva i Skåne
Blomsterbönor har jag alltid sått direkt, men det ska vara varmt i jorden. Jag har inte sått mina än här nere i södra Skåne, men kanske i mitten av månaden. Sen växer de ändå upp så snabbt så det är ingen panik ännu.
miaadner
Otålig som jag är så väntade jag inte på era goda råd...

Jag la dom i vatten ett par timmar och sedan satte jag dom i såjord (vad hiskeligt stora bönorna var förresten!)

Om det inte fungerar så har jag bönor kvar att så direkt på växtplatsen lite senare.

Tack för era råd!
Ingis
Nu kommer jag ju försent med mitt, men jag vill i alla fall tala om hur jag brukar göra.
Lägger blött hushållspapper i en djup tallrik. Sen lägger jag bönorna där och så tillika blött papper ovanpå. Sen måste det ju hållas fuktigt.
När det blivit groddar på dem så planterar jag.
Fördelen är att de som inte gror kan man sortera bort. Det har funkat jättebra för mig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon