Betyder Rara Växter att de är så sällsynta att de inte ens gror? Sådde tre olika aklejasorter för en månad sedan. Av Thomsons fröer har 10 (av 23) grott men av Rara Växters har 4 (av 50) grott. Det skulle inte vara några problem sa de i RV´s monter på mässan. Bara så! Pyttsan... Alla fröna har behandlats på samma sätt; i kylen och sedan ut till fönstret.
/sollan
Det var trist!
Jag undrar oxå nästan jämt över olika fröfirmors olika kvalitet på fröer från samma växt. Än skiljer såråden sig, än skiljer grobarheten sig, vissa gror till typ 89 % , andra syns inte tillstymmelsen till liv hos efter veckor av daltande enligt råden. ...
Har de inte grott så försök med kylskåpet igen nån månad, tror
Unn
kerstin z5-6
03-05-2004, 13:59
Grobarheten skiljer sig mycket -mellan PoD s frö och Jelitto tycker jag rent subjektivt efter flera års såförsök att grobarheten på den senare firman ligger 75 % över den förstas tex ..
Ja jag tycker också att det skiljer sig väldigt mellan olika firmors fröer. Har inte tillräckligt många så-år bakom mig än för att vara säker på någon statistik, men stora skillnader finns absolut!
Har inte prövat Jelitto än, det blir till nästa år det!
Förresten, vilka akleja-sorter var det som inte grott? Jag köpte också akleja därifrån - förra året - bl a klematisakleja och skinnerii minns jag, fick dem inte att gro alls. Tibetansk akleja köpte jag också, de grodde.
4 st fylld akleja, "Ruby Port", ingen av svartaklejorna.... Från Thomson köpte jag grönakleja som har grott bättre. Har några grannar som köpt frön från RV och de tycker också att de har grott mycket dåligt/inte alls. De har ju ingen datummärkning heller....
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.