ROCO91
Som rubriken lyder, ett gigantiskt rotskott på mitt plommonträd som jag bland annat fick ta över fnär jag köpte mig en kolonilott. Förra ägaren har inte skött trädgården särskilt mycket de senaste 4 åren. Ända från botten till toppen.
Jag vill såklart få bort det men har inte vågat röra det än för jag är rädd att det ska bli någon form av röta eller att det lätt blir angrepp när snittet blir så nära marken.

Sen är barken skadad med, jag vet inte alls om det är något stort problem. Jag är rätt ny på detta så jag tar emot alla tips. Har en bra beskärningsbok som heter Nya Beskärningsboken men där står inte just exakt om detta fallet.

Har tre bilder här som jag hoppas ska kunna vara till hjälp.

Mvh Robin
Huggorm
Det där skottet måste bort eftersom det är från grundstammen. Vanligtvis beskär man plommon i juli-sep, speciellt när det är såpass grova snitt som måste göras. Samtidigt kommer ju den där stammen ta över ännu mer under försommaren så jag vet inte vad som är bäst. Kanske att kapa det halvvägs upp nu, och sedan göra det riktiga snittet där nere i juli?

Barkskadorna är nog inga problem, det ser ut som trädet håller på att mogna och gå från den släta ungdomsbarken till grov skorpbark.
August
Där är dessutom såvitt jag kan se minst ett vildskott till. Litet än så länge men bör tas bort det också. Du kommer säkert i framtiden att få hålla ett öga på vildskott på det trädet. När det väl börjat komma så fortsätter det i allmänhet. Inget stort problem om du bara är uppmärksam.
ROCO91
CITAT (Huggorm @ 15-03-2021, 18:45) *
Det där skottet måste bort eftersom det är från grundstammen. Vanligtvis beskär man plommon i juli-sep, speciellt när det är såpass grova snitt som måste göras. Samtidigt kommer ju den där stammen ta över ännu mer under försommaren så jag vet inte vad som är bäst. Kanske att kapa det halvvägs upp nu, och sedan göra det riktiga snittet där nere i juli?

Barkskadorna är nog inga problem, det ser ut som trädet håller på att mogna och gå från den släta ungdomsbarken till grov skorpbark.

Jag tog tag i saken och tog bort det så fint jag kunde! Hoppas bara att det nu läker och att det inte var fel tid att ta bort det. Tog även bort det mindre som stack upp ur marken. Lite nervöst men jag har två till träd som är äldre än detta biggrin.gif

tack för svar!
Mvh Robin

CITAT (August @ 15-03-2021, 19:21) *
Där är dessutom såvitt jag kan se minst ett vildskott till. Litet än så länge men bör tas bort det också. Du kommer säkert i framtiden att få hålla ett öga på vildskott på det trädet. När det väl börjat komma så fortsätter det i allmänhet. Inget stort problem om du bara är uppmärksam.

Tack för råden! Ska ha ett öga på det trädet framöver.

Mvh Robin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon