Caspary
03-05-2004, 14:06
Jag försöker att odla så mycket som möjligt på min lilla balkong. Runda hinkar och krukor tar för mycket plats, tror jag, och därför letar jag efter fyrkantiga plastsgrejor. Det skulle fungera med sådana hinkar som många har under diskbänken för källsortering, men de är så dyra (runt 50:-/st).
Har någon hittat liknande produkter för ett sundare pris?
Med vänliga hälsningar
Wilhelm Caspary
Hmmm, det beror väl lite på vilket format men jag odlade salladsblad med goda resultat i Ikeas back Slugis för 15 kr styck förra året! De är ju inte så djupa dock...
K.
Ingrid på Västkusten
03-05-2004, 21:31
Backar är mkt mkt bra - hinkarna om det är de små jag tänker på är ju hiskeligt dyra om de kostar runt femtio kr men så fort en form avviker ifrån nromen ( rund) så kostar dne multipler mera tyvärr,......
Hälsar Ingrid
solkatten
04-05-2004, 07:21
Jag har två gamla mjölkbackar som jag fodrar med en uppklippt plastsäck.
Har du kollat bland städgrejerna? Min mopphink är nämligen fyrkantig.
Annars finns det ju trekantiga hinkar! Två trekantiga hinkar blir fyrkantigt :-)
Kolla bland murarmaterial (byggaffärer).
//Susanne
gammelnalle
04-05-2004, 07:31
Jag har nog aldrig sett 4-kantiga hinkar, men kan du inte tillverka "hinkar" av plywood ??? Det finns speciell plywood som tål fukt. Och det är nog inte så dyrt att göra det antal du behöver för en balkong. Kanske kan du höra på en bygg-marknad eller byggarbetsplats om du kan få köpa "restbitar".
Själv fick jag begagnad "gjutformsplyfa"(plywood) på ett bygge så att jag kunde göra två avlånga blom-lådor med specialmått. Lim och spik hade jag hemma!
björn
astorsdotter
05-05-2004, 14:23
Fyrkantiga hinkar? Källsorteringshinkar förståss! Sophinkar. Höga djupa och perfekt för balkongodling. Det brukar finnas gröna & bruna i ett set. Jag gör självvattnande krukor med en 2l glasslåda i botten på en 10l hink. Passar perfekt. Hinkar är inte så snygga, men det går att dölja på olika vis.
astorsdotter
05-05-2004, 14:24
dom kostar dessutom bara nån tia. Inte 50 kr. Färghinkar på 5 liter går också an om någon bekant renoverar.
Susanne i Linköping
05-05-2004, 20:06
IKEA har även en billig plastback,
"GLES", måtten är:
Längd: 40 cm
Bredd: 27 cm
Höjd: 20 cm
De är inte så supersnygga, men klart billiga!
Volymen är, om jag räknat rätt, ca 20 liter.
Caspary
10-05-2004, 19:01
Jahapp... Tack för idéerna.
"Gles" blir det nog... De brukar jag ha för förvaring av verktyg samt fotbad, så de går nog till odling också. Mot Tornby således!
Irene i Enskede
10-05-2004, 21:16
Jag har ett antal fyrkantiga hinkar som det har varit målarfärg eller spackel i. jättebra till allt möjligt! Kolla i skräpcontainers där de bygger om, fråga på någon lokal bygg- eller målerifirma?
Hälsningar Irene
evarina
27-05-2004, 12:55
Jag kanske är sent ute, men de brukar ha fyrkantiga mopphinkar för typ 10 kr på ö&b och rusta.
netaave
27-05-2004, 13:04
Jag har vita fyrkantiga hinkar, de är dock runda i botten men med lägre diameter än upptill.
Minns tyvärr inte var jag köpt dom, men det finns ju uppenbarligen.
Tornby? Känner jag igen, Linköping?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.