chili_martin
Har en del av tomten där jorden inte är arbetad eller förbättrad sedan det var skogsmark, till största del verkar det vara en sandig morän och jag upplever att det blir torrt i marken på sommaren. Björk, tall och sälg verkar stormtrivas och måste rensas bort varje säsong, på marknivå verkar lingonris och ljung tycka om platsen.

Jag skulle vilja sätta något på delar av denna yta som inte blir höga träda på 15-20 meter, utan någonting som stannar på 4-7 meter, och hellre kanske att det kan växa sig till 7-8 meter än att det inte blir större än 3-4 meter.

Någon som har tips på buskar eller träd som slutar växa kring den höjden och som trivs i zon 4-5 i lite sandigare jord? De mesta jag hittar blir bara 2-3 meter som är för smått eller stora träd på 12-25 meter som blir för stort.

jegi
Rekommenderar Maackia amurensis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon