Hej till alla här.
Köpte ett hus för 5 år sedan och med huset följde ett gigantiskt äppelträd som var högre än tvåvåningshuset och ett litet tanigt träd. Det trädet som växer så det knakar ger knappt frukt och frukten det get ger är knappt ätlig. Trädet som inte växer och dessutom är fult som få ger massor med supergoda äpplen en bit in på sensommaren.
Efter det stora trädert kraftigt beskars skjuter det upp till 2 meter långa skott rakt upp. Försökte från början ta bort alla vilket inte gjorde saken bättre. För några år tog jag bort 1/3 sedan tog jag ner 1/3 till ca 3 koppar och lät resten vara. Skotten efter det blev inte lika långa men jättemånga. Har övervägt att rotbeskära det trädet men hittar ingen som beskär träd som vill göra det. Blir det att ta fram spaden och gräva för hand runt om? Tänkte göra en beskärning i så fall ca 2,25 meter från stammen runt om för att kanske få ner kronan till 5 meters diameter om möjligt. Vilken tid på året skall man i så fll göra rotbeskärning och skall kronan tas ner samtidigt eller vid annan tidpunkt?
Det andra trädet som inte står långt från det andra trädet växer inte alls. Det ger massor med äpplen, till och med "direkt" på stammen. Har provat med att slå ut aska, hönsgödsel och gödselblandad jord under trädets krona men det har gått några år och inget händer med tillväxten. Vi har tagit bort ett par stora grenar med skador men inte heller det verkar ha stimulerat någon tillväxt alls. Beskärning som för normala träd är inte något för det här trädet då det nästan inte sätter skott.
Har en plan på att ta skott i juni från trädet om jag hittar något och dra upp ett nytt träd från det. Det tar lång tid att få ett fruktbärande träd på det sättet men med så pass bra äpplen som det ger vill jag ge det ett försök.
Vi har ingen aning om vad det är för äppelträd något av dem. Vi har haft en riktigt hög tuja-häck ganska nära trädens norrsida. Vi tog bort den helt i januari både av estetiska skäl men med förhoppning att äppelträden kanske får en bättre tillvaro.
Har talat med ca 5-6 som utför beskärningar och de har varierande förslag på hur vi skall göra med träden. Uppenbart är att inget av dem mår bra och kommer antagligen att behöva bytas inom en inte allt för lång framtid. Skall försöka föröka det ena trädet men det tar några år innan det blir dags att plantera dem så tills dess vill jag försöka i alla fall.
Är intresserad av alla förslag på vad som kan göras med mina träd.