KvarnFröken
Vi har fått problem med vårt söt-körsbärsträd "Stella", planterat för ca 4 år sedan, se bilder. Någon som vet vad det kan vara och om det går att göra något åt? Trädet har flera knoppar men skadan ser ut att breda ut sig så behöver veta om det är något som kan sprida sig ytterligare...

Vi fick problem med frukt-kräfta på vårt äppelträd på andra sidan huset i vintras vilket gjorde att vi fick ta bort det, så hoppas inte att det är samma som drabbat även detta stackars träd…¨

Tacksam för hjälp och råd!

[attachment=90198:IMG_6348__002_.PNG]
[attachment=90197:IMG_6347.jpg]
[attachment=90196:IMG_6346.jpg]
Huggorm
Körsbärsträd kan få kräfta men det är inte så vanligt. Jag vet inte riktigt vad det är som drabbat ditt träd men trädet är i alla fall i full färd med att försöka täcka skadan. Du kan se hur ny ved liksom "väller" in från sidorna. Att det ser ut som om skadan breder ut sig kan bero på att barken suttit kvar utanför som ett skinn förut, men att den nu börjar ramla bort. Egentligen minskar såret.
KvarnFröken
Tack för ditt svar! Ok, så du tror att det bara är att vänta och se om det repar sig självt egentligen då?
Huggorm
Ja, jag tror egentligen inte du kan göra så mycket i detta läget, annat än att se till att trädet har det bra. Vattna lite om det blir torrt och så. Då orkar trädet hela sig själv bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har 2 saker jag mera tycker det ser ut som

Alt 1 en gren har fläkts bort och skapat ett sår, men du borde ju märkt om nån gren rasat bort

så jag lutar mera åt alt 2. Spillkråkan kan hacka upp långa sår i träd så har du sett nån spillkråka i trakten så är det nog den som varit framme de kan även hacka både runda och vertikala hål i hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon