annelise
Har sått några tomatplantor från en sort som heter "moneymaker" och som beskrivs som bra frilandstomat, enligt fröpåsen. Tänkte ha dem på balkongen när jag sådde.

Nu är det så att jag just har skaffat en kolonistuga som har ett litet växthus också... och det skulle jag förstås jättegärna testa! Kan jag plantera ut tomaterna där, eller betyder "frilands" att de inte kommer att trivas i växthus?

Som ni förstår är jag lite rudis på det här... unsure.gif
alex
Du kan plantera dem i växthuset, enda eventuella problemet är att de kan bli för stora där om de kan odlas utomhus, och vad jag vet är "monymaker"en snabbväxande sort. Jag skulle sätta dem i växthuset då de hinner ge mest frukt där.
nina L
jag hade mina moneymaker . ute i det fria förra sommaren och fick stor skörd.
(Ps skriv gärna vilken zon du odlar i)
annelise
Tack för tipsen!

Jag odlar (eller snarare tänker odla... ) i Stockholm - relativt nära mälaren. Är det zon 3?
kantarell
Jag är visserligen inte expert på just den sorten men mina föräldrar har växthus sedan ett antal år och har ett par gånger provat att odla tomater där. Visserligen trivs plantorna bra men deras totala erfarenhet är att det blir mycket mer smak på tomater som odlas på friland. En stor del av poängen med att odla just tomater själv är ju för den goda smakens skull tycker vi. Därför har de aldrig tomater i växthuset numer. Antar att det är det direkta solljuset som gör susen! Mitt råd är därför att du sätter dem utomhus på lite skyddad solig plats om möjligt.

/Norrköpingsodlare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon