Hejhoppsan
Hej,
Vi funderar på att plantera tre silverpäron, stamhöjd 225cm, i en triangel och låta kronorna växa ihop. Hur stora kan man räkna med att dess kronor kan bli dvs på vilket avstånd bör jag placera dem från varandra? Idealt hade varit om man kunde sätta en bänk/cafébord under dem.
Tack på förhand
//Hejhoppsan
johnny_j
Placera dem i optimalt läge för dina behov. Om kronorna inte når varandra (som du vill) kan du dra ihop dem med rep tills de har växt ihop tillräckligt utan att behöva repet.
Bara en tanke ...
Gunilla T
Silverpäron växer relativt snabbt men de bör tuktas för att bli täta och fina. I en triangel bör ju träden stå ganska nära varandra, nu gissar jag på ett ungefär men med två meters mellanrum bör de kunna växa ihop men det blir ju inte så stor plats placera en bänk på.

En annan variant kunde vara 5 träd i en halvmåne, då får man en trevlig sittplats.

Silverpäron finns både som toppympad och rotympad.
Hejhoppsan
Tack för svar. Min uppfattning var likvärdiga. Mvh HejsanHoppsan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon