evaprivat
04-04-2021, 10:44
Hjälp! Jag har flyttat in i ett hus med en stor ovårdad thuja-häck, ca 5 meter hög, 5 meter lång. Jag kan inget om trädgård!
Fråga 1. ÄR det Thuja??
Fråga 2. Kan jag kapa den på höjden utan att det blir problem?
Den är också ENORMT bred, se sista bilden som är fotad från gaveln. Ffa baksidan är enorm. Kan jag bara köra häckklipparen för att få den smalare?
Huggorm
04-04-2021, 12:25
Det är nog thuja ja. Problemet med de flesta barrväxter är att om man klipper bort det innersta gröna på en gren, så dör den grenen. Lövträd kan vanligtvis få nya kvistar längre in på grenen från så kallade sovande knoppar, men inte barrträd. Så om du friserar sidorna kanske allt det gröna försvinner och det blir fri sikt genom häcken. Toppa är väl lite bättre, men det kan bli svårt att få ovansidan snygg igen då. Tyvärr är det svårt att snygga till en barrhäck som lämnats vind för våg några år, det går inte att "starta om" den som man oftast kan göra med lövhäckar.
EvaKlemming
15-04-2021, 07:47
Hej. Tycker i och för sig att er häck är väldigt vacker, frisk och grön. Man har ju sett mycket bedrövligt när det gäller thujahäckar, både förvuxna och ej, så detta är ett jättefint exemplar. Jag skulle nog kosta på att ta in en arborist att beskära den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.