Full version: Ohyra!
mute
Hej!

Till min förfäran upptäckte jag spinn på undersidan av bladen på en basilika härom dagen. Jag körde hela plantan i sopen. Nu har jag hittat likadant på en chiliplanta, men vill inte slänga den om jag slipper... Jag har tagit ut och sprayat alla plantor med vatten ett par gånger idag, samt den jag såg hade spin har jag också duschat med en väldigt svag lösning av vatten och såpa, på inrådan av en vän.

Vad göra? Är vatten och såpa bra? Ska jag sköja bort det sen? Eller räcker bara vatten, eller skall jag ta fram eldkastaren och bränna ner hela huset?

Hjälp!

MVH
Johan
Fenja
Vatten och såpa brukar fungera bra, du ska inte skölja av det utan det är såpan kväver "spinn-djuren". Har för mig att man kan tillsätta lite T-Röd i extra svåra fall också, men jag kan inga doser. Det dyker säkert upp någon kunnigare än jag som kan ge ett konkretare besked.
Mvh
Fenja
annelie200
Har inget svar på din fråga.
Men tittade in på dina bilder på chilin. Vad fina de var!
Har också sått chili men de är bara bebisar än. Hoppas att de kan bli lika fina som dina. Växer de så fort!? Fina var de i allafall!
mute
CITAT (annelie200 @ 03-05-2004, 18:40)
Har inget svar på din fråga.
Men tittade in på dina bilder på chilin. Vad fina de var!
Har också sått chili men de är bara bebisar än. Hoppas att de kan bli lika fina som dina. Växer de så fort!? Fina var de i allafall!

Tackar!

Jorå, jag är lite stolt, efter 1,5-2 månader så skjuter de fart ordentligt. Jag har haft dem i söderfönster hela tiden.

När jag skolade om andra gången (till 3,5 liters krukor) så lade jag i en depågödsling, en näve hönsgödsel. under plantan.

Jag har 25-30 Jalapeño M som jag skall skola om för andra gången om någon vecka, då tänkte jag blanda gräsklipp i jorden, och bara ta en halv näve hönsgödsel istället. Det är något som många rekommenderar.

Det verkar som om chili är ganska tacksamma, bara de får sol, vatten och lite ömhet... ungefär som jag rolleyes.gif

MVH
Johan
Betty
Blandning mot spinn

2,5 dl vatten, 1 dl grön/gul såpa, 1,25 dl T-sprit
Koka ihop vatten och såpa och låt det svalna. Tillsätt T-spriten och rör om.
Fyll på med vatten till 2,5 liter.
Häll lösningen i en sprayflaska. Bespruta växten men skydda jorden. Upprepa behandlingen efter en vecka.
mute
CITAT (Betty @ 04-05-2004, 00:54)
2,5 dl vatten, 1 dl grön/gul såpa, 1,25 dl T-sprit

Tackar!

Det där låter som om det behandlar det mesta, förutom huvudvärk!

MVH
Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon