Hasse_h
Vår paradisbuske är risig och växer för nära trädäcket så jag behöver beskära och flytta den.
Tänkte försöka dela den på tre och sätta en bit längre upp på gräsmattan och ge de en nystart.

I vilken ordning bör jag beskära och flytta?
Ska jag gräva upp och flytta till nya platser innan beskärning? Och vänta med beskärningen till JAS? Eller spelar det ingen roll?
Har läst att man ska beskära till 10-20 cm om man föryngringsbeskära, låter det rimligt?

[attachment=90257:IMG_2021...6_130343.jpg]

[attachment=90258:IMG_2021...6_130814.jpg]
Huggorm
Du är lite sent ute, nu när saven stiger. Du borde ha börjat för flera veckor sedan med att kapa ner den till 20cm och sedan flytta den. Det kanske går fortfarande, jag vet inte. Men att dela den i tre går inte, det gör man med mjuka perenner men det går inte med vedartade buskar.
Hasse_h
Det kanske syns dåligt på bilderna, men busken har flera stammar som går ner i jorden. Tänkte att den redan består av flera ihopsatta plantor, men jag kanske har fel.
Hade vinter här förra veckan, har inte riktigt varit läge att ge sig ut och gräva i trädgården tidigare. Försöker nog flytta den ändå, den måste bort från sin nuvarande plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon