Full version: Tips sökes!
Maria i Helsingborg
Hejsan
Finns det någon som kan tipsa mig om en vackert gul, klättrande & doftande ros?
Skåne, syd/ost-läge (sol > ca 13.00).....någon som har en favorit? smile.gif
Kajsa
AICHA rosen

En pimpinellahybrid, med stora gula blommor. Blir ca 2- 3 m, frisk och har en stark doft. Blommar först en ggn från juni/ juli och kommer sedan igen med ett svagare flor. Har flyttat min nu i vår och det klarade den bra, men den är ännu inte så stor, Zon 6
Unn
Ååååå, Maria.....med ditt skyddade läge skulle jag nog provat "Gloire de dijon" (stavning)? - lika färg som senapen från samma trakt (Dijonsenap)har den - med drag åt rosa....så fin och doftande, men tyckmycken skönhet som inte gillar mitt vindpinade landskap på slätten. Eller kanske den modernare Alchymist....
Å så honungsrosorna....helenae ett eller annat....
Sen finns det säkert massor av "nya" rosor, men där lämnar jag över frågan till någon annan med böcker eller vidare kunskp inom räckhåll smile.gif
Unn
Eva i Skåne
CITAT (Maria i Helsingborg @ 03-05-2004, 19:21)
Hejsan
Finns det någon som kan tipsa mig om en vackert gul, klättrande & doftande ros?
Skåne, syd/ost-läge (sol > ca 13.00).....någon som har en favorit? smile.gif

Här finns en skåning till som älskar gula rosor wub.gif

MEN jag har fått för mig att gula rosor är "svårare" än t ex röda och blommar över fortare sad.gif . Kan det vara så eller är det bara för att jag vill att blomningen ska vara evig???
Maria i Helsingborg
Jag hittar inte din Gloire de Dijon i handeln, Unn wink.gif.....
Aicha-rosen har jag bara sett i tidningar än så länge. Man får väl runt och nosa när det är dags för blomning!

Jag är egentligen ingen rosälskare - de sticks för mycket. Det handlar mest om "nostalgi", kärlek & om att hedra en person som älskade gula rosor. Så jag hoppas att du har fel i det där sista, Eva ohmy.gif
kerstin z5-6

Golden showers
är övertygad om att alla de som föreslagits finns att få via Flora Linnea som ju ligger i helsingborg smile.gif
MRLINDELL
Landora eller Per Günt finns att få tag på nästan alla ställen. Riktigt bra Gula rosor som inte kostar allt för mycket, typ 89 sek/2st.

Men de klättrar inte!
Maria i Helsingborg
Nu känner jag mig RIKTIGT fånig, Kerstin! blink.gif
Jag har 5 minuters cykelväg till på Flora Linnea Fredriksdal......som sagt, jag är inte en hängiven fan av rosor så det alternativet fanns inte ens i skallen på mig. Dit ska jag givetvis bege mig!

Tack för tipset rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Unn
"Leverkusen" är en annan gul en (från mitten av 1900-talet tror jag?) - snabbväxande och som jag minns inte värst taggig.
Akta dig för Flora Linnea, Maria....laster du inte visste att du hade kan väckas till liv smile.gif
Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon