[attachment=90279:IMG_2021...5_163414.jpg]
[attachment=90278:IMG_2021...5_163356.jpg]
Kan jag radikalbeskära min oxelhäck, som är 30-50 år gammal, när knopparna ser ut så här? Tänkte ta det nästa helg, så det dröjer en vecka. Bor i Dalarna (Falun).
Huggorm
25-04-2021, 16:10
Saven har har börjat stiga, det är egentligen för sent nu. Speciellt om man skall göra en radikalbeskärning. Om det är möjligt vore det bättre att vänta 11 månader.
CITAT (Huggorm @ 25-04-2021, 17:10)

Saven har har börjat stiga, det är egentligen för sent nu. Speciellt om man skall göra en radikalbeskärning. Om det är möjligt vore det bättre att vänta 11 månader.
Mm, det är det jag är rädd för. Vad kan hända om man ändå gör det, kan det ta död på häcken?
Huggorm
25-04-2021, 16:39
Det som händer är att saven läcker ut och försvinner, med en stor mängd av förra årets samlade solsken i form av kolhydrater. Dessutom har man ju kapat bort alla kvistar och knoppar. Buskarna måste alltså börja om från början, utan de energireserver de lagrat för att skapa blad från färdiga knoppar. Är buskarna i gott skick så klarar dom det förmodligen, är de redan lite trötta och försvagade är det risk att de dör.
CITAT (Huggorm @ 25-04-2021, 17:39)

Det som händer är att saven läcker ut och försvinner
Förresten. Kan man kapa den på sidorna nu? Den är så yvig... Och kanske radikalbeskära i juli?
Huggorm
25-04-2021, 20:41
Småkvistar kan man i princip kapa när man vill. Desto grövre gren eller stam, desto känsligare är det. Sedan är det lite skillnad på vårbeskärning och sommarbeskärning. Gör man det på våren stimulerar det skottillväxten, som är det du vill ha. På sommaren får man mindre skott, så det är bra om man skall ta bort en gren på ett träd, till exempel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.