klippfast
Hej!

Jag har satt sparrisfrön i år och är väldigt peppad på att så småningom få till en ordentlig sparrisodling, de har nyss börjat kika upp ur jorden och tanken är att de ska få bo i kruka fram tills plantering nästa år. Lite tidigt ute men funderar på hur jag senare övervintrar plantorna bäst - kan/bör krukorna stå ute eller riskerar de att frysa ihjäl? Borde jag täcka med något när det börjar bli kallt? Alt. om de förvaras inne - bör de få beslysning eller kan de förvaras i ett lågtempererat men ganska mörkt förråd för att simulera en mildvinter?

Funderar också på hur jag bäst förbereder jorden nu iår där tanken är att de ska planteras nästa år - läste i något forum att man gärna kunde blanda i lite sand i jorden och på hösten gödsla med färsk tång, någon som har erfarenheter av detta och/eller andra tips?

Har läst att hanplantorna är de som ger bäst skörd - tänker att man kanske ändå behåller några honplantor för att gynna bina och ha möjlighet till att ta frön framöver eller hur har ni resonerat?

Tack på förhand!
masa
Vi odlade sparris en gång i tiden. Det var mycket lätt. Vi planterade ut sparrisen på friland samma sommar som vi hade sått tidigare på vårvintern. Det var aldrig problem med övervintring. Vi använde tång, som det finns en hel del av här i Bohuslän.

Av olika anledningar ville vi sluta odla sparris, det var inte det lättaste. Under flera år grävde jag upp stora härvor av rötter, innan sparrisen gav upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon