Hej!
Jag har satt sparrisfrön i år och är väldigt peppad på att så småningom få till en ordentlig sparrisodling, de har nyss börjat kika upp ur jorden och tanken är att de ska få bo i kruka fram tills plantering nästa år. Lite tidigt ute men funderar på hur jag senare övervintrar plantorna bäst - kan/bör krukorna stå ute eller riskerar de att frysa ihjäl? Borde jag täcka med något när det börjar bli kallt? Alt. om de förvaras inne - bör de få beslysning eller kan de förvaras i ett lågtempererat men ganska mörkt förråd för att simulera en mildvinter?
Funderar också på hur jag bäst förbereder jorden nu iår där tanken är att de ska planteras nästa år - läste i något forum att man gärna kunde blanda i lite sand i jorden och på hösten gödsla med färsk tång, någon som har erfarenheter av detta och/eller andra tips?
Har läst att hanplantorna är de som ger bäst skörd - tänker att man kanske ändå behåller några honplantor för att gynna bina och ha möjlighet till att ta frön framöver eller hur har ni resonerat?
Tack på förhand!