Full version: Plantera om buxbom
JinTonique
Hej,

Vi har en rätt ful buxbomhäck. Det tar rätt lång tid på våren innan den ser ok ut och på hösten börjar bladen se fula ut tidigt. Jag jämför med andra som har buxbom i området. Marken där vi bor består av ett tjockt lager lera och jag tror helt enkelt att de som planerat häcken inte grävt ut tillräckligt för att rötterna ska få den plats de behöver. Vattning och extra tillsatt näring har inte hjälpt speciellt mycket.

Jag funderar på att gräva upp häcken och plantera om den. Jag är verkligen novis. Är det något särskilt jag ska tänka på när jag planterar om en häcken som är 10 år? Eller är det bara att följa råden som finns kring plantering?
Huggorm
Det kan också vara Buxbom av annan proveniens än grannarnas, typ sydeuropa. Jag skulle nog börja med att gräva intill häcken och se hur det ser ut i backen. Om problemet är torka, blöta, näringsbrist eller vad. Först när man vet det kan man planera om och hur man skall plantera om dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon