Full version: Klipp i häck
Normfors
Funderar på att vertikalskära gräsmattan. Nästan ingen mossa i men glesa partier på olika ställen samt blandat ogräs.
Det hamnar ju en heldel rötter gräs mm i uppsamlarn efter vertikal skärarn.
Kan jag lägga det under Aronia häcken tro?
Tänker om de kan hjälpa mot ogräs och gräs som växer där i. Eller blir de bara mer för jag typ fyller på med ogräs från gräsmattan?
Kan nedbrytningen av detta ge nån svamp som skadar Aronian?
Några andra problem?
Eller är de en bra idé ändå?

Har rensat lite ogräs från häcken men det är svårt då förra ägaren lade plast under och sen stenar på detta. Så fort jag drar i något ogräs så rycker de i plastduken och de hoppar ut stenar på strottoaren. Så jag vill helst slippa rensa ordentligare än de lilla jag gör
Huggorm
Synd att det ligger plast, den förstör ju mycket av fördelarna med att lägga ogräset under häcken. Men en del näring kommer säkert sippra ner ändå. Och några nackdelar med att lägga ogräset där ser jag inte, möjligen att något kan rota sig men man får väl hålla koll på det och rycka bort de stråna i såna fall. Någon skadlig svamp blir det inte. Aronia är ju buskar som vill växa under träd som varje år släpper en massa höstlöv på dom.
Gunilla T
Jag tror nyttan med att sätta gräsklipp under häcken är försumbar om det ligger plast emellan. Dessutom är den biologiska aktiviteten förmodligen minimal ovanpå plasten, det är småkrypen, svampar och mikroorganismer som skall bryta ner avfallet och göra näringen tillgänglig för växterna.

Tyvärr är förhållandena likartade under plasten, om du lyfter på den och kollar jorden är den kompakt och ogenomtränglig, dåligt med maskar och andra kryp som luftar jorden. Det finns ingen mat för dem och då söker de sig inte dit heller.

Kan du inte ta bort plasten och därefter fylla på kontinuerligt med organiskt material, det kommer att bli en avsevärd skillnad som buskarna kommer att gilla.
Normfors
Jo ta bort plasten eller vad det nu är har jag tänkt göra så jag i samma veva får bort även stenarna. Men inte detta året.
Försöker förhandla här hemma om att få bort plast och sten och i samma veva flytta häcken lite längre in trädgården så jag slipper vara på trottoaren och rensa. En gräsklippar bredd in är min tanke.

Men är klipp under en dålig idé nu? Eller bara inte optimal pga plasten?
Huggorm
Man kan nog säga att det varken gör till eller ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon