Full version: Silverpil
Mucha
Hej.

Planterade en silverpil för ett par tre veckor sedan vid vårt nybyggda hus. Hade kännedom om riskerna med pilträdens rötter men kände mig lugn i det ändå. Och plantskolan sa att det inte var något att oroa sig för. Men nu börjar jag fundera på om det verkligen var så klokt. Trädet står ca 10m från husgrunden och närmaste vattenledning är väl typ 9m från trädet. Det sluttar svagt utåt om man säger så - från huset alltså
Skulle ni experter säga att jag borde ångra och gräva upp? (Det finns ingen bättre plats för det på tomten tyvärr.) Eller är det någon som har erfarenhet av sk rotspärr eller liknande lösning?

Huggorm
Nybyggt hus, då är väl husgrunden en platta? Den rår inte pilens rötter på, de kan bara flytta på gamla torpargrunder som består av staplad sten. Och vattenledning, det är väl ett modernt plaströr? Trädet kan inte göra något med det heller, och varför skulle det? Det vet ju inte att det är vatten där inne. Största risken är om man har gamla läckande avloppsrör av betongsegment som är istuckna i varandra, men till ett nybyggt hus räknar jag med att det är täta plaströr.

Största risken som jag ser det är att trädet inte kommer trivas på tomten för att där är för torrt. Tomten kan vara utfylld med sprängsten för dräneringen och sedan bara ett tunt jordlager ovanpå. Men det märker du.
Mucha
Stort tack för svaret! Platta stämmer och plaströr stämmer. Då känner jag mig lite lugnare igen. Och huruvida trädet kommer trivas märker vi som sagt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon