Förra året köpte jag en uppstammad lagerhägg i kruka som har stått ute hela vintern och varit jättefin.
Helt plötsligt för ett par veckor sedan började vissa blad ”krulla” sig lite och en del blad blev gula.
Nu ser den riktigt risig ut och jag vet inte riktigt vad jag ska göra..
Har varit varmt med plusgrader och sen kallt och snö om vartannat senaste tiden, kan det ha med det att göra? För mycket vatten? För stark sol?
Jordförbättrade med lite kogödsel nu i början på våren, samt vattnat sparsamt - men det har dock både regnat och snöat vilket gjort det ganska blött ändå..
Har flyttat in den i carporten nu för att skydda mot solen..
vad tror ni? Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp!
Huggorm
28-04-2021, 13:15
Så brukar det bli när solen börjar värma, och den inte kan suga vatten för att kyla löven. Sedan kan det bero på att det fortfarande är tjäle i krukan, eller så har mycket av rötterna frusit sönder. Att växa i kruka är inte bra för buskar, man brukar säga att det försämrar härdigheten ungefär två zoner. Men det enda man kan göra nu är att vänta och se om den kommer sig när våren kommer igång på riktigt.
Tack för svar! Då får jag hoppas den tar sig igen..
Ska jag låta den stå kvar i carporten, eller flytta ut den i solen igen? Och borde jag ta bort de gula bladen?
Huggorm
28-04-2021, 19:57
Nu verkar ju den värsta frosten vara över, åtminstone där jag bor, så nu borde det vara tryggt att ta ut den igen. Jag skulle inte ta bort bladen, trädet släpper dom själv när det är färdigt med dom, men om du tycker dom ser skräpiga ut kan du förmodligen ta bort dom.
Okej! Tack snälla för hjälpen ☺️
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.