Full version: Kärleksört
Gitta_
---
Huggorm
Kärleksört är en suckulent, en extremt torktålig växt i stil med kaktusar. Den behöver du inte vattna. Och inte behöver du beskära den heller, det är en ört som vissnar ner på hösten och börjar om på våren. Den sköter sig själv helt enkelt.
Gitta_
---
EvaKlemming
Hej, javisst så är den oerhört tacksam och lättskött, därav ganska välanvänd på kyrkogårdar. Men utan beskärning av det vissna ser den inte bra ut (min åsikt) fjolårets stänglar är bruna och ganska kraftiga samt att årets nya tillväxt kommer från marken och är väldigt ljusgrön och fin precis i utspringet, så den vill man kanske hellre njuta av utan det vissna som stör. På en grav om du vill att det ska se fint ut (min åsikt) bör du ta bort fjolårets bruna stänglar. Men det kan göras närsomhelst under senhöst - vinter- tidig vår. Kärleksört är helt okänslig för tidpunkt. Vänligen Eva.
Gitta_
---
Mjärden
Mina två plantor återkommer varje år (klarade tom torrsommaren 2018) utan att jag gör någonting. Det fina är att kärleksörten blommar sent när det mesta är överblommat och sen fram på hösten brukar jag ta sekatören och klippa ner den. Jag tycker dina bilder på kärleksörten är fina även om de inte riktigt slagit ut. tummenupp.gif
EvaKlemming
Hej igen, om du önskar precis samma sort finns det en jätteenkel lösning. Klipp av några stjälkar i sommar när de kommit upp lite, så bara sätter du dem i vatten så bildar de rötter väldigt lätt. Bara att plantera ut direkt. Världens lättaste att föröka. Man kan även klyva roten i flera bitar och föröka på det viset, också lätt metod som alltid lyckas. Annars skulle jag gissa att du har den allra vanligaste sorten kärleksört, den ljusrosa som är väldigt vanlig i butikerna. Stort lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon