Lapplandstok
Jag vill spaljera ett plommonträd mot en husvägg. Finns det risk att rötterna saboterar grunden/källarväggen på ett gammalt hus eller har plommon "snälla" rötter?
Gunilla T
Stenfruktsträd som plommon tillhör har en riktigt besvärlig ovana. Börjar man beskära dem eller ta bort felaktigt placerade grenar börjar de producera rotskott i mängder. Skotten kan dyka upp en bra bit från moderträdet och blir så småningom förvedade vilket gör att gräsklipparen inte rår på dem.
Lapplandstok
Rotskott kan förstås vara ett problem om de kommer i stora mängder och på stor yta. Eftersom jag bor där plommonträd inte skulle ha en chans att överleva utan spaljering mot en vägg får jag väl se rotskotten som gratis träd :-) Är mer orolig för att de kan gräva sig in och förstöra källarväggen men jag har ingen aning hur kraftiga rötterna är på ett plommon.
Huggorm
Tvivlar på att den kommer förstöra väggen, om den är av betong. Om det är en gammal grund av staplad sten är risken större.
Lapplandstok
CITAT (Huggorm @ 05-05-2021, 21:00) *
Tvivlar på att den kommer förstöra väggen, om den är av betong. Om det är en gammal grund av staplad sten är risken större.

Tack för svaret! Jag kanske får försöka ordna en plats mot en vägg där rötterna kan härja fritt. Har ingen aning hur väggarna är uppbyggda bakom putsen men det känns dumt att chansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon