chili_martin
Någon som ser vad detta är för något? Jag upptäckte den förra året i vår slänt ut mot vägen, där är den sprid över ett område på flera kvadratmeter, samt på en fläck i gräsmattan på ca 0,5 kvadratmeter. Nu när våren kommit ser det ut att vara mer i år, ryckte bara bladen förra året.

Förra året blev bladen/växten inte större än på bilderna, kanske 5 cm hög med gröna blad, ingen blomning. Har en hård, nästan vedartad stjälk och verkar sprida sig med rotskott då närliggande bladpar sitter ihop i rötterna. Större plantor har också en ganska ordentlig rot, nästan som en pålrot på 5-10cm som är gulvit, så utan upptagare får man inte upp den med rötterna.

[attachment=90328:B8226D09...609AB207.jpeg]
[attachment=90329:3C8804F8...0CACC3CD.jpeg]
[attachment=90330:D33E0F8E...1A84B206.jpeg]
Gunilla T
Liknar vallört, kan vara besvärlig att få bort med dess djupa rotsystem men det går. Gräv upp så mycket du kan av rötterna och ge dig på den så snart det dyker upp nya blad. På så sätt utarmar du den till slut. Kan dock ta några år.

Bildgoogla på vallört för säker identifiering.
chili_martin
Osäker på om det är vallört när jag jämför med bilder.

Jag hittar inte någon bild på en ung vallört, men tycker inte riktigt bladen ser ut att stämma mot bilder på fullvuxna exemplar. Sedan blev den inte större än på bilderna på hela förra årets växtsäsong, det kanske tar flera år för vallört att växa till sig, men det verkar vara en ganska stor växt.

CarolineB
Bild två ser ut som toppklocka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon