Full version: "Bränt" äppelträd
johnny_j
Ett av våra gamla äppelträd ser numera ut så här:

[attachment=90338:20210513...11_01_10.png]

Trädet blommar så det är inte dött. Och, nej, det har inte brunnit i närheten av stammen. Det luktar inte bränt heller.

Någon som känner igen fenomenet/sjukdomen?
Huggorm
Svårt att se något utan närbild men jag gissar att barken och veden är död på den sidan trädet och det av någon anledning fått svart färg. Sedan ser hela trädet ut att må lite halvdåligt och det står också väldigt djupt i jorden, det ser ut som om det fyllts upp jord runt trädet någon gång.
Gunilla T
Jag håller med Huggorm, stammen verkar ruttna och orsaken kan vara att trädet står för djupt. Dags att investera i ett nytt träd kanske?
johnny_j
Tack för era svar. Gräsmattan runt trädet har dock inte höjts. Om trädet står för djupt så har det gjort det från början.
masa
Ser ut som gamla kräftskador. Äppelträd kan se väldigt dåliga ut, men finns det levande bark och ved på någon del av stammen, kan trädet leva i många år till. Om trädet blommar och ger frukt av bra kvalitet, låt det stå.
johnny_j
Jag tänker låta trädet stå kvar nu när jag har fått lite nyttig info.
Tack alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon