Trottoarbonden
03-05-2004, 20:19
Hej!
Jag ska bli med växthus! 6 kvadrat är det och jag tänkte köpa bubbelplast och övervintra exempelvis mitt olivträd i det. Jag kikar nu på olika modeller av uppvärmning och har hittat en frysvakt på claes ohlsson. Beskrivs såhär:
Frysvakt 230V/200W. Liten och kompakt, lämplig i växthus, pumphus, matkällare m.m. Justerbar termostat +5°C - +35°C. 0.5 m kabel och jordad stickpropp. IP-24. Lev. med väggfäste. Storlek 390x150x95 mm.
Kostar 198 kr.
Kan det vara något? Är det möjligen någon som testat? Verkar rysligt dyra annars...
// Johanna i zon 1
ThomasJ
03-05-2004, 20:28
Första tanken är att det låter billigt. För billigt så att säga.
Tror 200W inte kommer orka hålla 6kvm över 5 grader en kall vinter. Växthus blir riktigt kalla när det är kallt ute.. Det är vad jag har uppfattat denna vinter iallafall..
Du måste ha en riktigt bra isolering då.. Pumphus och matkällare låter mer som anv.områden för den..
/Thomas
PS. Såg nu att du var i zon 1. Då är det kanske möjligt. Det får de andra zon 1-vännerna berätta. DS.
Bra värmefläktar är tyvärr dyra. Ett tips är att få tag i en bra fläkt är att köpa på annons; 300-500:- för en 2000W fläkt med termostat, IP44 eller IP56 (sköljtät, skall ha en symbol med en droppe i en triangel) av märket EL-Björn eller liknande. Kolla bara att termostaten fungerar, att det klickar till när man vrider på termostatvredet och att fläkten startar.
Clas Ohlson har motsvarande för 700-800:- tror jag, men då av okänt märke/kvalitet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.