CITAT (Nybörjarträdgård @ 16-05-2021, 12:53)

Hej,
Tack för svar! Det låter inte så lovande. Man kanske måste fundera ut vad man ska göra istället. Just nu ser det kanska erbarmligt ut.. stubbar, sågspån och lite lingonris... Är det dumt att låta högarna med träflis (förmodligen från tall...) ligga kvar? Eller kommer det blir jord så småningom?
1. Jag har lite erfarenhet av liknande förhållanden i stugan nära polarcirkeln i norr. Jag har noterat att om man klipper /kapar ner typ lingonris, buskar mm så övergår marken sakta men säkert till i princip en gräsmatta. Vi har exempelvis en plätt som vi gärna vill hålla öppen för sikt där det snabbt skjuter upp 2-3 meter höga buskar. På senare år har jag börjat hålla efter den ytan så mycket det går med röjsåg. Riset torkar snabbt ut och kan krattas bort, och det som kommer under blir mer en ’sommaräng’. Och klipper man ner den ordentligt letar sig gräset dit till slut.
Fördelen med lingonris är att du inte kommer ha ett tjockt lager med rotsystem från aggressiva buskar under. Tror nästan bra jord men befintligt buskage är värre.
2. Viktigt att komma ihåg med stubbar mm är att de också sakta men säkert tar hand om sig själva. Man kan gå bort alla stubbar direkt med typ spade och spett men det är ett riktigt häst jobb. Men för varje år som går blir det lite lättare. Gräver du fram rötterna och kapar eftersom är det till slut bara att rulla bort stubben.
Man ska inte ha överdriven respekt för stubbar. Jag har tagit bort en del riktiga as genom att borra hål och bryta bort skärva för skräva.