JaggerLegend
18-05-2021, 08:36
Hej! Jag har två doftschersminer som dels ska flyttas och dels behöver beskäras (är mest gamla grenar och lite blommor/löv upptill på grenarna, inga fina täta buskar med andra ord, se bild). Mina funderingar är:
- när är det lämpligt att flytta? Funkar hösten, typ september? Ngt speciellt att tänka på vid flytten? Typ ngn speciell jord de trivs i, gräva så mkt rotklump som möjligt, vattna mkt innan och efter?
- tänker att beskära innan flytt så det blir enklare att flytta. Ngt speciellt att tänka på där? När i tiden beskära? Beskära på speciellt sätt? Om jag förstår rätt kan man klippa ner gamla grenar till marken?
Huggorm
18-05-2021, 10:38
Jag skulle göra det efter att löven fallit i höst, så kanske oktober eller november. Alternativt så fort tjälen går ur marken till våren. Beskärning samtidigt, så blir busken lättare att flytta. Kapa bort de gamla stammarna 5-10cm från marken, lämna gärna kvar lite småstammar om det finns, så har busken något att börja med. När det gäller jord vill de har vanlig mullrik trädgårdsjord, gärna på lerbotten. Trivs daggmasken så trivs nog schersminen också. Vattna speciellt till våren och under första sommaren om det blir varmt och torrt. Lägg gärna ett lager gräsklipp på jorden under busken, så håller man jorden skuggad och fuktig, och håller borta ogräset.
JaggerLegend
20-05-2021, 06:57
CITAT (JaggerLegend @ 18-05-2021, 08:36)

Hej! Jag har två doftschersminer som dels ska flyttas och dels behöver beskäras (är mest gamla grenar och lite blommor/löv upptill på grenarna, inga fina täta buskar med andra ord, se bild). Mina funderingar är:
- när är det lämpligt att flytta? Funkar hösten, typ september? Ngt speciellt att tänka på vid flytten? Typ ngn speciell jord de trivs i, gräva så mkt rotklump som möjligt, vattna mkt innan och efter?spam/
- tänker att beskära innan flytt så det blir enklare att flytta. Ngt speciellt att tänka på där? När i tiden beskära? Beskära på speciellt sätt? Om jag förstår rätt kan man klippa ner gamla grenar till marken?