Full version: Ampeln ramlade ner!
Lady Hamilton
Hjälp mig! Jag har så fullt i växthuset att jag blivit tvungen att hänga en hel del i taket m.m. Så nu när jag skulle vattna hadde jag otur och rev ner en stor ampel med blommande dockkrage o fuchia ner över mina blommande körsbärs och bifftomater. Tomat plantorna gick av ca: 10cm från krukkanten. Kan jag sätta de avbrutna stjälkarna i vatten? eller måste jag vänta tills de har växt upp igen (om de nu gör det). Fuchian sprack mitt i stammen, är det lönt att vänta på ny utväxt eller är det bara att kassera?
Dockkragen "klämde"jag i hop så gott det gick. Hur kommer detta att sluta tror ni? huh.gif wacko.gif mad.gif
vickeva
Kan inte hjälpa, men väl tycka synd om... *klappar på huvudet*
MRLINDELL
Tomaten kan man sätta i jorden igen så bildas nya rötter på ca en dryg vecka. Plantera den djupt ner i krukan och vattna. Behåll krukan med rotsystemet som det är, den slår nya skott.
Vipps så har du 2 plantor om några veckor med egna rötter. Toppdelen kommer att vara effektivast men den andra kommer att växa i kapp.
Det är lätt att ta sticklingar på Tomat.
Lady Hamilton
Tack för både klappar och tips, jag skall pröva med jord (satte ner dem i vatten) och hoppas att det går bra
/Hammis wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon