Sandrasterassträdgård
21-05-2021, 13:36
Hej,
Jag planterade några thuja smaragd för 6 veckor sedan. De var barrotade och de fick stå ett bra tag i vatten precis innan vi planterade. Har vattnat varje dag förutom de dagar de regnat.
Måste nämna att de står i djupa, stora lådor på vår takterrass. Lådorna är en meter höga och en meter djupa, och de har bör ha bra dränering.
Men en planta har börjat vissna och ser så ledsen ut. Vet inte vad som hänt, är det för lite eller för mycket vatten tror ni?
Vänligen Sandra
Huggorm
21-05-2021, 15:48
Jag tror inte du vattnat för mycket, thuja växer naturligt i kärr och om lådorna är väldränerade kan det knappast bli jätteblött. Men känn på jorden med händerna, den skall vara fuktig och sval men inte våt.
Problemet är säkert att plantorna var barrotade, alltså saknade det mesta av finrötterna som krävs för att suga vatten. Nu står plantorna i solen och behöver massor av vatten, men har inte hunnit producera speciellt mycket finrötter ännu. Det göra plantorna väldigt stressade och vissa kommer få svårt att klara sig. Det kan vara smart att skugga plantorna med någon form av väv eller lakan den första tiden.
Sandrasterassträdgård
21-05-2021, 18:53
Tack för ditt svar! Jag funderade på detta, att det kan vara orsaken. På taket när solen ligger på är de högsta punkten, de får ingen som helst skugga från några träd eller dylikt. Plus då att de var barrotade. Skulle eg inte fått de så sent som jag fick dem men nu blev det så. Har köpt de från en bonde i Eskilstuna så svårt att begära något.
Får täcka med väv som du föreslår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.