miss piggy
Jag fick ett olivträd i vintras som sett ut att må riktigt bra ända fram till igår.
Plötsligt, när jag rörde vid den, föll1/3 av alla löv till marken och nu ser den förskräcklig ut....

Jag har läst här på forumet att så kan ske under vintern.... men nu är det ju vår!!!

Den står i soligt läge och vattnas måttligt.
Har den möjligen tom fått för lite vatten?....

Hur ska jag göra nu?? Kan jag rädda den?

sad.gif
Christer i Falköping
Snarare för torr luft. Men sätt ut den på dagarna om du kan, så piggnar den nog till.
Christer.
miss piggy
Tack för ditt svar!

oliven står nu ute hala dagarna så får vi se om den kryar på sig! biggrin.gif
allikhin
är det nån som har lite andra råd om olivträd? jag köpte ett häromdan och vet inte riktigt hur de vill bli omhändertagna. hörde att dom ska vinterförvaras kallt. var, när och hur undrar jag då....
Mia, zon 3
Jag har ett litet olivträd som jag fick förra vintern. Första året gjorde det precis så där, tappade 95% av bladen. Men de brukar komma igen, som sagt utevistelse är det bästa.
Mitt träd får jord med lite mer sand och lite lera i. Det står ute från att frosten försvinner tills den kommer tillbaka. Avhärdningen är viktig - solljuset är en mördare så här års. Så länge avrinningen är bra tycker jag att man kan vattna som man tycker. De tål torka, men blir finare med lite jämnare vattentillgång. På vintern står den i ett fönster utan element under, och den får en dusch i badkaret då & då.
Jag har klippt ur mitt träd ganska mycket. Tror att de ofta är för tätt vuxna när man får hem dem, och de därför tappar mycket blad när de byter miljö. Samma med myrten t.ex.
Lycka till!
miss piggy
Nu när jag ställer ut mina olivträd på balkonger står de i starkt solljus hela dagen. Jag har nämligen balkongen i söderläge....

Detta är alltså inte bra för Oliven??

sad.gif
Mia, zon 3
Det går nog bra om du bara vänjer den lite försiktigt vid solen. Om man kan skugga krukan lite extra är det bra, väldigt få växter klarar att bli "stekta" om rötterna.
joli
Idag hade jag tur....

De rensade ut alla träd i Blomsterlandet där jag bor. Fick ett helt ok exemplar olivträd för 99 kr. Ibland har man tur.

Detta är mitt nya träd. biggrin.gif

/Joli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon