chili_martin
Vi måste ha ersatt alldeles för mycket av den ursprungliga jorden med planteringsjord i säck när vi satte ett äppleträd för fyra år sedan. Jorden runt äppelträdet, 120 cm i diameter, är mjuk och sviktar tillbaka när man trampar på den trots att den legat där i fyra år och borde ha satt sig. Trycker jag ner foten nära stammen rör sig trädet av att jorden är så lucker och luftig.

Kommer det gå till sig, det verkar inte hänt något på 4 år? Eller gör jag bättre i att försiktigt gräva och räfsa upp jorden (läs: torven) tills att jag når ner till "fast mark" och sen fylla igen med en större del matjord?

Jag är rädd att förstöra rötterna om jag gräver och river runt för mycket kring trädet.

Huggorm
Hur ser trädet ut, mår det bra? Mjuk, lucker jord behöver inte vara någon nackdel för ett träd, tvärtom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon