Full version: Vad heter blomman
krille1
Gick förbi denna uppsättning, planterad i en trälåda! Så vacker🙏🏻 Vänder mig till alla kunniga här i forumet och undrar vad heter blomman?
vanjalarsa
Ser ut som Akleja
Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
krille1
Tack Vanja🙏🏻
Googlade på Akleja och Det är precis vad det är! Så vacker blomma! Den kommer att få en plats i vår trädgård!
Trevlig Fortsättning på sommaren Vanja!
August
Om du är ute efter en sort som ser ut exakt som den du visar bild på, räcker det inte att veta att det är en akleja (eller akvileja som det heter i folkvisan "Uti vår hage"). I Svensk kulturväxtdatabas redovisas 123 arter/ hybrider i släktet Aquilegia, och det finns minst lika många namngivna sorter därutöver. Till saken hör att akleja-arter mycket lätt korsar sig med andra, vilket ger upphov till en nästan oändlig utseendevariation. Det finns alla regnbågens färger - vitt, gult, rött, blått och till och med svart.

Att utifrån bilden avgöra exakt art/sort är mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Två kandidater som jag har i min trädgård är Aquilegia flabellata, japansk akleja och Aquilegia coerulea, coloradoakleja. Den förra cirka 3 dm hög och den senare 6-7 dm. Men som sagt, det florerar ett otal hybrider med dessa som har liknande utseende. När det gäller exempelvis coloradoakleja går de under samlingsnamnet Aquilegia x cultorum, pastellakleja.

Om du tar fröer av den aklejan du visar bild på och sår kan du få något som liknar den men också något som skiljer sig betydligt. Jag har planterat något 20-tal olika arter av akleja i trädgården under årens lopp och låtit dem korsa sig och förvildas på flera ställen. Det har gett en mycket stor variation och jag är mycket förtjust i dem. De som kommer på olämpliga ställen kan man lätt rensa bort om man tar dem som små fröplantor. Med tiden blir det svårare eftersom de har en kraftig pålrot.
krille1
Åh, vilken intressant läsning August🙏🏻 Otrolig kunskap du besitter! Så trevligt att få ett så uttömmande svar på blomman!
Nu har jag verkligen fått veta mycket mer om denna vackra blomma!
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon