Selma
Grannen tänker ta bort en stubbe med gift. Stubben är ca 80 cm hög och diametern vid marken 40-50 cm. Deras borrade brunn ligger mindre än 10 m från stubben, och min kanske 30 m ifrån. Jag är nu väldigt oroad. Vad händer med grundvattnet? Kan detta verkligen vara tillåtet?
Huggorm
Vad är det för gift som tar en stubbe? Det måste vara antingen syra eller annars vet jag inte. Gift skulle ju bara stoppa den naturliga nedbrytningen eftersom insekter, svampar och annat dör.
Gunilla T
Jag håller helt med Huggorm, det finns inget gift som tar bort stubbar. Gissar att det är ekoplugg som man brukar slå i stubbar för att de inte skall skjuta nya skott. Det måste göras i samband med trädfällningen för att det skall fungera, i döda stubbar som inte längre har någon transport fyller det ingen funktion.

Men ekoplugg tar inte bort någon stubbe.

Det innehåller glyfosat och om inte stubben tar upp det så hamnar det i marken. Glyfosat skall aldrig användas i närheten av brunn eller vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon