La Strega
03-05-2004, 21:32
vi har en gammal "rabatt" i trädgården, det var en uppgrävd rabatt förr. nu är det en upphöjning i gräsmattan 50cm*3-4m som är igenvuxen med gräs, finns dock påskliljor fortfarande som blommar nu =)
men jag skulle vilja ha blommor där resten av sommaren, utan att behöva gräva. skulle man kunna så direkt i gräset? bara hälla på lite frön alltså?
eller kan man köpa plantor å sätta ner? å bara ta den så mycket gräs att man får dit plantan?
skulle gärna vilja så rudbeckia eller ringblommor eller nåt sånt...!?
några ideér?
Jag skulle gissa att små fröplantor riskerar att, dels inte ta sig om de läggs uppe bland ogräset. Dels riskerar att kvävas av ogräset om de gror. Varför inte gräva upp ett antal rundlar i den upphöjda bädden, hålla dessa ogräsfria och låta några solitärperenner etablera sig i stället? Till exempel: Pion, daglilja, phlox, stjärnflocka, praktlysing, bolltistel, stormhatt, smörboll och riddarsporre.
Mvh
Fenja
La Strega
03-05-2004, 22:18
Är det helt totalt jättetjört?
äsh...ja slänger ut frön...tar det sig inte så gräver ja upp rabatten nästa år!
eller kanske gräver ner fler lökar i höst? tulpaner är ju aldrig fel
magiana
04-05-2004, 08:25
Klint är ju rätt tacksamt att odla. Det växer ju som ogräs i bönders åkrar. Dessutom kan den självså sig. Ringblomma är ju också en gammal hederlig klassiker som också självsår sig. Ryck upp en grästuva, släng ner några frön så får man se vad som händer...
Antagligen kan kornvallmo, digitalis och prästkrage fungera också...
Mvh
Fenja
La Strega
04-05-2004, 11:07
Har en sån där "mixpåse" med sommarblommor....om jag tar den...å så ringblommor...nån blomma borde det bli ialf =)
det är väl nästan dags att så på friland nu? eller när är det de?
Jag vet inte vilken zon du finns i, men jag har sått en del här i zon 4 och täckt med fiberduk.
Mvh
Fenja
La Strega
04-05-2004, 12:27
Zon 2....=)
dags med andra ord?
tycker det är så svårt å veta...på fröpåsarna står det ju typ hela maj eller maj/juni så hur ska man veta exakt när?? eller är det valfritt?
hur funkar det där med fiberduk då? har aldrig riktigt fattat det....
Det brukar fungera att följa råden på fröpåsarna, men morötter, rödbetor, kålrot och liknande som behöver växa ett tag brukar jag så så tidigt jag vågar. Fiberduk skyddar mot frost, ökar temperaturen med runt 3 grader vill jag minnas. Den skyddar också mot yttre angrepp av skadedjur i viss mån och framför allt slipper du alla kringflygande ogräsfrön!! Mycket mindre rensning!
Mvh
Fenja
La Strega
04-05-2004, 17:55
Okey!
Ber mamma köpa hem fiberduk...=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.