Lesliey
Jag har aldrig planterat fruktträd men vill verkligen lyckas. Har en -hemskt asp som tagit över jalva trädgården och som jag ska ta nerr. stubben ca 30 cm men det är ju mest 6,7 st individiuella skott från den så ingen mastig stubbe dfirekt.

Nu till min fråga. Kan kag, för han, med spade, såg osv får väclk så pass mycket rötter att jag med gott samvete kan plantera mitt körsbärsträd och inte oroa mig för att aspen kommer ta över allt näring osv från den.

LÄst att man kan ""döda träd" med någon produtkt frånm roundup, men vågar man odlla nytt där sedan??

Tacksam för alla svar. Jag har tyvrärr inte rpd att hyra maskiiner men jag äger en vinkelslip bravo.gif
Gunilla T
Asp reagerar omedelbart med att skicka ut mängder med rotskott om man fäller den, annars också. Du kan aldrig gräva bort alla skott.

För att förhindra detta kan trädet ringbarkas och stå så några år så dör det. Då går det bra att såga ner.

Alternativet är ecoplug vars verksamma ämne är glyfosat, samma som i Roundup. Små plastampuller som slås in i stubben efter fällningen, trädet drar i sig giftet och stubben dör.

Ja, du kan odla där även om du använt ecoplug i en färsk stubbe. Däremot om man låter stubben stå ett år efter fällningen och då använder Ecoplug drar stubben inte längre i sig glyfosat och det hamnar i marken.
Lesliey
Tusen tack för ditt snabba svar. det Låter som att enda alternativet är att ta ner alla grenar och använda det här ecoplug omgående. HUr lång tid tar det innan träfdet dör? Körsbärsträdet behöver planteras relatiovt snart.

Vart hittar man ecoplug? Är Roundup tillvekaren?
Gunilla T
CITAT (Lesliey @ 06-06-2021, 11:08) *
Tusen tack för ditt snabba svar. det Låter som att enda alternativet är att ta ner alla grenar och använda det här ecoplug omgående. HUr lång tid tar det innan träfdet dör? Körsbärsträdet behöver planteras relatiovt snart.

Vart hittar man ecoplug? Är Roundup tillvekaren?

Du måste ju fälla hela trädet, inklusive stammen så det bara blir stubbe kvar.

Jag vet inte hur länge det tar, när det slutar skicka rotskott är det dött.

Ecoplug finns kanske hos Plantagen eller liknande, jag använder det inte så jag har ingen aning.

Roundup är ett namn på en produkt, Monsanto som ägde licensen och tog fram produkten har sålt sin licens, vem som tillverkar det nu vet jag inte.
Lesliey
CITAT (Gunilla T @ 06-06-2021, 11:20) *
Du måste ju fälla hela trädet, inklusive stammen så det bara blir stubbe kvar.

Jag vet inte hur länge det tar, när det slutar skicka rotskott är det dött.

Ecoplug finns kanske hos Plantagen eller liknande, jag använder det inte så jag har ingen aning.

Roundup är ett namn på en produkt, Monsanto som ägde licensen och tog fram produkten har sålt sin licens, vem som tillverkar det nu vet jag inte.

har bara citygross här eller byggmax. Långt till plantagen. Såklart tar jag ner hela trädet först. men jag undrar också om det inte sprider några gifter i jordmånen, det låter lite för bra för att vara samt?
Gunilla T
CITAT (Lesliey @ 06-06-2021, 11:27) *
har bara citygross här eller byggmax. Långt till plantagen. Såklart tar jag ner hela trädet först. men jag undrar också om det inte sprider några gifter i jordmånen, det låter lite för bra för att vara samt?

Vet du vad, jag har ägnat så oerhört mycket tid att diskutera glyfosat med olika personer men jag har slutat med det för det leder ingen vart. Det finns knappast någon produkt inom trädgårdsvärlden som orsakat så mycket åsikter och stridigheter.

Du får idka din egen källkritik och läsa på i ämnet, oavsett åsikter så kan du aldrig lita på en anonym person på nätet.

Själv odlar jag ekologiskt.
Huggorm
Roundup inklusive Ecoplug förbjuds från 1 oktober för privatpersoner. Så ännu går det att få tag på, men vill man ha sånt intill sitt körsbärsträd? Det är ju meningen att man skall äta bären så småningom och det finns en anledning till varför det förbjuds.

Att ringbark en asp fungerar förstås, men bara om man ringbarkar samtliga stammar. Från samma rotsystem kan det vara stammar på grannens tomt, och de kommer fortsätta skicka ner kolhydrater i rötterna som motverkar ringbarkningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon