Full version: Ogräs i gräsmatta
Packe
Förra sommaren upptäckte jag en fläck med en växt som jag inte sett på gräsmattan tidigare. Trodde det var ett skott från trädet vid tomtgränsen.

Dock har det börjat sprida som som sjutton på senaste så jag tänkte be om råd angående identifikation och bekämpning.

Appen plant.net säger att det är en grässtjärnblomma men beskrivningen verkar vara att den gillar att växa på torra platser så jag vetesjutton.

Har ni någon bättre idé?

Mvh
Patrik
Kakaduan
Nu har jag grunnat och grunnat...

I alla fall så tycker jag att det ser rätt mycket ut som lila käringtand (Gökärt). Den ser lite ut så i stjälken (ärtväxt) och på bladen längst ut/spetsen. Den enda jag tycker stämmer mindre bra är att den ser ut att ha lite rundare blad och att de sitter i par. Tycker det ser ut som käringtand när jag ser bilden från gräsmattan, men blir mer tveksam när jag ser närbilderna på bladen eftersom käringtandens är lite spetsigare...

Kakaduan
Weekend
Svårt utan blommor, men jg gissar på någon sorts nejlika. brudslöja kanske?
masa
Ser ut som en nejlikväxt, dock inte grässtjärnblomma,den är spinkigare. Kanske buskstjärnblomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon