Har några vinrankor av typ Blå Burgunder. Fick hem dem i slutet av mars, be fick bo inne fram tills i början av maj då de planterades ut. Tycker bladen på mina rankor är lite väl vinklade nedåt, är det normalt? /Chriss
Gunilla T
08-06-2021, 14:49
Den där plantan mår inte bra alls, dels hur bladen viker sig och dels bladfärgen tycker jag är blek.
Jag är ingen expert på vinrankor men blå burgunder är härdig enbart i zon 1-2 och bör då stå skyddat t.ex. mot en södervägg. På bilden ser det ut som om den är planterad mitt i en gräsmatta som är ett utsatt läge.
Svårt att veta vad som är fel, avhärdade du plantorna innan de fick komma ut? En del vinrankor kräver surare jord så pH värdet i jorden är viktigt, jag vet inte hur det är med blå burgunder men det kollade du säkert så jorden blev korrekt.
Och så bör man förstås alltid kolla ev. ohyra.
Huggorm
08-06-2021, 20:17
Jag gissar att det är avhärdningen som är problemet. Hade plantorna blad redan när de planterades ut? Då blir det en chock att gå från mörkret inomhus ut i solen. Förutom ljusstyrkan är de helt ovana vid ultraviolett ljus eftersom det stoppas av fönsterglas. Men om det är, borde det komma nya löv som då anpassas efter de ljusförhållanden som är ute.
Chriss73
16-06-2021, 19:34
Hej!
Tror jag nu vet svaret varför bladen är så framåtvinklade. Fick svampangrepp (mjöldagg?) i början varvid jag behandlade de med Kumulus DF (80 % av svavel). Lästa på ngn amerikansk site att en del vinrankor inte tål svavel (om det inte blandas med kalk som höjer ph). Torkade av bladen med en trasa och några dagar senare börjar bladen vinkla ovansidan mot solen.
Svampangreppet är iaf borta
/Chriss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.