Vi har en liten skogsdunge mot granntomten som ser ganska kal ut nu sen vi fått ta bort två stora träd. Alla grenar under 15cm är flistuggade och utspridda på marken under och jag tänker mig att detta kommer bli ett ganska fint och näringsrikt underlag för ny växtlighet så småningom. Området är ca 6m på djupet och 20m på bredden. Bifogar en enkel skiss.
Nu till frågan. Jag vill ha både insynsskydd och höjd här. Det växer naturligt mycket hasselbuskage här, dels i området i fråga, och dels i skogen bredvid. I området i fråga finns i nuläget 3st hasselbuskage som är ganska kraftiga. De är nu nersågade, men kommer att ta sig med kraft de närmsta åren. De hade tidigare en höjd på ca 4-5meter. Utöver hassel är annars lönn, björk och bok är annars de dominerande trädslagen i skogspartiet intill. Hasseln vill jag spara (är förmodligen snudd på omöjlig att få bort ändå) då den är fin, snabbväxande och ger ett tätt insynsskydd ända nere från marken. Men nu vill jag ha tips på vad jag kan fylla ut med för att få området vackert och insynsskyddat på sikt.
I bakkant vill jag ha träd som ger hög växtlighet, men inte gigantiska träd då de i så fall kommer stjäla för mycket av vår eftermiddagssol, så runt 8-10 meter när de är fullvuxna. Gärna som växer hyfsat snabbt och med relativt bred och frodig krona. Lövträd. Tänker att det finns utrymme för 2-3 stycken om de har relativt breda och frodiga trädkronor. De behöver inte vara av samma sort.
Framför träden vill jag ha stora buskar, gärna blommande, som ska ge ett tätt insynsskydd och hållas relativt vildvuxna. Alla behöver inte heller vara av samma sort här, bara de är fina tillsammans och ihop med hasselbuskagen. Det ska alltså inte vara någon klippt häck, utan området ska se vilt, gammeldagst och somrigt ut. Som sagt gärna blommande buskar, kanske som avlöser varandras blomning lite?
Jag har själv funderat på prakthäggmispel, fläder, kanske något prydnadsträd som apel eller körsbär. Men jag är rätt grön på det här och vet inte vad som kan tänkas ta sig och inte ta sig.
Så vad säger ni, några bra idéer?