chili_martin
22-07-2021, 22:22
Jag planterade en hägg förra året, e-planta, grenarna har vuxit 40-50 cm i år men bladen verkar inte må bra.
Den var ganska hårt angripen av löss på försommaren och började sedan i juni få bruna prickar på sina blad. Placering är kanske inte optimal, sandrik jord och sol nästan hela dagen, så det blir kanske för soligt och torrt.
Jag har försökt ge ca 30L var 10-14:e dag med rotvattnare men borde nog ha börjat stödvatta tidigare på säsongen då jag missbedömde hur torr försommaren var.
Är det för mycket sol, för torrt, ett resultat av lössen i början av sommaren eller någon form svamp som drabbat bladen?
[attachment=90567:1FEDD838...2A755AB8.jpeg]
[attachment=90568:38847287...C865B2E3.jpeg]
Huggorm
23-07-2021, 10:50
Jag skulle nog säga att det är placeringen som gör det. Hägg växer naturligt i näringsrik, fuktig lermylla, gärna längs vattendrag eller i skuggan under större lövträd. Så där ser häggar som växer av sig själv på soliga, torra och sandiga platser här ut. Häggen är ju inte någon värmekrävande art, den växer naturligt ända upp till trädgränsen i fjällen och trivs där det är svalt och fuktigt. Men samtidigt, om den växte 50cm i våras kan den ju inte vara helt missnöjd.
chili_martin
03-08-2021, 16:22
Ajdå, jag hade nästan hoppats på någon sjukdom då det kanske hade varit enklare att åtgärda.
Jag var tvungen att gå ut och kontrollmäta, ögonmåttet är inte alltid bra. Som mest har den nog vuxit 40 cm på någon enstaka gren, närmare 20 cm är det nog på de flesta grenarna, i bästa fall 30 cm. Så fullt så bra har den inte vuxit i år.
Jag får nog se över om jag kan plantera något bredvid som med tiden ger häggen mer skugga.
Huggorm
03-08-2021, 19:40
Jag har varit ute i skogen en del de sista veckorna och häggen ser inte bra ut där heller. De som står i djup skugga ser väl okej ut, men de som står i sol ser ungefär likadana ut som din. Men nu är det ju augusti så de tappar strax löven ändå, de är det första som blir grönt på våren men också det första som släpper löven på sensommaren/tidig höst
Jag tror att bladen är angripna av Häggrost, Pucciniastrum areolatum.
chili_martin
27-09-2021, 08:12
Det blev inte värre från mitten av juli och framåt, utan fläckarna som kom verkar ha kommit i juni och sedan mer eller mindre stannat av fram tills att bladen började falla naturligt.
Om det skulle vara Häggrost, Pucciniastrum areolatum, är det något speciellt man bör tänka på då som att elda upp bladen eller använda något svampmedel? Hittar nästan ingen information om Häggrost när jag söker på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.